HBTQ-fobi är INTE okej bland oss feminister!

Efter att jag nyss varit i kontakt med en vän, samma transsexuella kvinna som blev uthängd på Medborgare X: blogg så är jag besviken att det finns feminister som jag känner, som skriver mycket bra. Som är transfobiska mot henne. Detta är droppen för mig.

Okej så ni skiter i HBTQ-frågor. Men viss av oss drabbas personligen av det. Försök att förstå det. Det finns inte bara heterosexuella kvinnor, utan vi HBTQ-kvinnor också. Okej? Men jag vet, jag är väl en kvinnohatare nu bara för att jag säger detta.

/Trött och besviken BitterFeminist.

Det här inlägget postades i WTF?. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till HBTQ-fobi är INTE okej bland oss feminister!

  1. Shed Light skriver:

    Vi kan lägga ut hela mailkonversationen här.
    Är det ok?
    Ut med det i ljuset?

  2. noboytoy skriver:

    Eftersom FumFem drar in mig i sin debatt med Shedlight, så undrar jag naturligtvis om jag är utsedd av FumFem som en av de feminister som anses vara ”transfobiska” eller homofobiska..? Det är nämligen allt annat än sant. Jag kan heller inte se någonting i mailkonversationen mellan Shedlight och FumFem som tyder på att Shedlight skulle vara det. Vad i helsike handlar detta om, BF?

  3. BitterFeminist skriver:

    Jag har nu tagit del av mailkonversationen så jag har fått en bild av vad som hände.

    Och nej NoBoyToy, det är inte du som utpekas som transfobisk. Vidare så såg jag att du drogs in utan att du hade något med det att göra. Jag gissar på att det som fick FumikoFem att gå igång var att hon tåg åt sig av det där med sexliberala språket på Systerskap. Hon undrade om det var hon som sysslade med detta men fick inget svar av Shed Light. Sen fick hon svaret att hon inte alls greppade detta med köns- och maktaspekten. Min bild av henne är tvärtemot detta. Då jag läser hennes blogg ibland. Sedan så svarade hon hårt tillbaka och anklagade Shed Light för saker som att Shed Light aldrig tog till sig något, det var dumt gjort tycker jag.

    Men Shed Light svarade sedan sist tillbaka med att FumikoFem är som dom kvinnohatande männen på nätet och att hon förstör systerskapet. Det är detta jag tror som hon såg att Shed Light sa att hon var en kvinnohatande man.

    Men jag tänker på vad Medborgare X skrev om henne att hon hatade män, och sig själv, att detta sedan skulle vara anledningen till att hon genomgick könskorrigering. Sen fick hon nu höra att hon betedde sig som dom kvinnohatande männen.

    Jag förstår hennes reaktion. Men jag förstår er också.

    Hoppas detta redde ut saker å ting?

    • noboytoy skriver:

      Nu skall väl Shedlight svara på detta själv men är inte sanningen den, att Shedlight vände sig emot att FumFem lade åsikter på henne som hon inte står bakom och därför svarade Shedlight att det FumFem ägnade sig åt var samma beteende som kvinnohatarna har? Dvs att FumFem gjorde som kvinnohatarna brukar göra – tillskrev Shedlight åsikter och lade ord i munnen på henne som Shedlight inte alls representerar?

      Därav Shedlights kommentar till FumFem som lät ungefär: ”när du tillskriver mig åsikter och talar om för mig vad jag tycker, så agerar du precis som kvinnohatarna.”

      Shedlight ville avsluta sitt medlemsskap i Systerskap och till skillnad från mig, som har gjort detsamma, lämnade hon en förklaring till varför. FumFem tog åt sig och fick på något sätt för sig att det hade med hennes transsexualism att göra. Det är inte schysst att anklaga folk för transfobi/homofobi utan att ha underlag för det och i synnerhet inte när både Shedlight och jag är bloggvänner med andra transpersoner/homosexuella.

      • BitterFeminist skriver:

        Ja det du skrev i att tillskriva åsikter är det jag menade med anklagelser som var dumt från hennes sida. Men jag förstår FumikoFems reaktion i och med att Shed Light skrev ”kvinnohatande männen”. Jag tycker att man får försöka tänka sig in i hur det känns för en transsexuell eftersom det är en del i det vanliga bemötandet av dom då folk ifrågasätter deras könsidentitet.

        Ni kommer väl inte FumikoFem att läsa detta så jag ska maila henne.

  4. Shed Light skriver:

    Jag hade ingen aning om när jag gick ut ur systerskap att F var transperson.
    Även när jag blev varse det, så tyckte jag inte att det stod i centrum, utan att det var porrdebatten.
    Nu är det så med mig, att jag gör ingen skillnad på personer.
    Jag hade formulerat mig samma till vem som helst.

    Och du beskrev min reaktion bra NBT, i din kommentar ovan.

    Men jag tyckte att mitt första mail var ganska informativt vad jag stod för och tyckte att jag ville förmedla det.
    Det var egentligen allt.

    • noboytoy skriver:

      Det finns en anledning till att jag valde att gå ur Systerskap men det är ingenting som jag vill basunera ut i etern och därmed kritisera forumet öppet. Jag vill bara säga att jag instämmer i din syn på debatterna som förs, Shedlight.

    • BitterFeminist skriver:

      Okej jag förstår. Jag tänker att hon trodde att du visste att hon var transsexuell. Därav hennes reaktion.

  5. noboytoy skriver:

    BF: någon har roat sig med att starta upp en blogg på Bloggplatsen i mitt namn, som du nu länkar till.

Kommentera

