Objektifiering och kontext

NoBoyToy har svarat mitt inlägg om bloggen Kroppsbild med ett eget inlägg, som jag delvis håller med i, även om jag på samma gång har vissa kritiska tankar som jag nu tänkte göra ett till inlägg om.

NoBoyToy frågar:

Så hur skall vi se på bloggen ”Kroppsbilder”? Är detta bara ytterligare ett sätt för oss kvinnor att missbruka kvinnokroppen och att reducera oss själva till kroppar som är till för män att använda och att beskåda?

Jag ser det som att vi behöver tänka utifrån en kontext. Denna är att i ett samhälle där kvinnor kulturellt och samhälleligt reduceras till objekt på otroligt många sätt, och där vi har utseendeideal som förspråkar att en kvinna ska se ut på ett sätt, så blir bloggen Kroppsbild något som bryter mot utseendeidealen men på samma gång inom denna kontext förstärker grundproblemet. Kroppsbild existerar inom kontexten och kan inte tas ur den.

Som en kortsiktigt lösning kan vi väl kanske säga att det hjälper med något som Kroppsbilder, men inte långsiktigt. Eftersom målet är att kunna bli av med den kulturella och samhälleliga objektifieringen av kvinnan.

Detta blir vi aldrig så länge vi fortsätter att bedöma kvinnor efter utseende. Oavsett hur mycket vi menar väl i det vi gör. Att säga att en kvinna är ”ful” är att negativt värdera hennes utseende. Att säga att hon är ”snygg” är att positivt värdera hennes utseende. Grundproblemet är att det fortfarande är en kvinnas utseende som värderas. Och eftersom kvinnor får lära sig i en tidig ålder att deras utseende spelar störst roll så är allt som värderar en kvinnan utseende något som förstärker detta.

För oavsett om vi motverkar skönhetsidealet som säger att vi ska vara smala genom att få fram ett annat som säger att det är bättre att vara rund, så går vi faktisk tillbaka till ruta ett som säger att vårat utseende, igen, är det som spelar störst roll. Genom att titta på historien så vet vi också att det funkar dåligt att göra såhär eftersom ett ideal bara riskerar att ersättas med ett annat som en dag ställer lika stora krav för kvinnor att anpassa sig till det.

Men visst som sagt, jag förstår varför så många gillar Kroppsbilder, just för det kan fungera som en motverkade kraft, men som ändå finns inom ett problem (kontexten jag skrev om ovan). Vi botar alltså symtomen men inte sjukdomen.

NoBoyToy frågar i slutet:

Varför gillar förresten så många kvinnor bloggen ”Kroppsbilder”?

Jag tänker då att det är samma anledning till varför så många kvinnor köper och läser olika modetidningar och liknande magasin. sen att det handlar just om kvinnokroppar som ska motverka rådande skönhetsideal, då är det alltså fler kvinnor som dras till det.

Det här inlägget postades i Feminism, Objektifiering. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Objektifiering och kontext

  1. noboytoy skriver:

    Det är en knivig fråga det här.
    I en perfekt värld finns ingen objektifiering alls av kvinnors kroppar. Nu lever vi inte i den världen.
    I vår värld sprids bara ett enda ideal. Det sätter normen för hur vi ”ska” se ut och risken finns för att vi, då vi inte ser något annat, tror att det är så vi ska se ut och att det är det vi skall sträva efter.

    Det falska, onaturliga blir ”normen”, ”idealet” eftersom det bara är det som sprids. Det är därför unga kvinnor idag rakar sig över hela kroppen, det är det ”idealet” som råder och ingenting säger något annat.

    Hade vi fått en annan effekt om vi hade motverkat denna orakade bild och spridit lika mycket bilder på håriga kvinnor? Ja, det tror jag. Då hade det orakade inte ”normaliserats” och blivit något ”ideal” att ensidigt eftersträva.

    På samma sätt resonerar jag om bloggen Kroppsbilder. Jag tycker att den bidrar till att väga upp den onaturliga, falska bild som sprids om kvinnokroppen idag. Jag tror att kvinnor som kikar på bilderna känner lättnad, känner sig ”normala”, trots att de inte ser ut som en retuscherad Britney Spears.

    • BitterFeminist skriver:

      Jag håller med och samtidigt inte. Som jag skrev så ser jag det som en kortsiktigt lösning att motverka ett utseendeideal med ett annat. Vad vi vet genom att kolla på historien så har andra kroppstyper än det idag typiska mode-smala varit väldigt populära. Så bara för att vi visar andra kroppstyper än dom idealiserade så betyder inte det att vi kommer bli av med dom utseendeideal som råder idag, dessa kommer finnas kvar. Eller ersättas med annat.

      Poängen är att bli av med allt detta. Vilket vi inte blir så länge vi fortsätter att förstärka att kvinnan är sin kropp, sitt utseende.

  2. svalin skriver:

    Jag kan förstå varför Kroppsbilder är viktigt inte minst för en unga tjejer och kvinnor. De får se andra unga tjejer och kvinnors kroppar och det kan hjälpa dem att inse att det faktiskt inte är något fel deras kroppar, att de inte är ensamma om att se ut som de gör. jag tror faktiskt att det behövs motbilder till den snäva ideal som finns idag.

    • svalin skriver:

      Eller jag tror människor har behov av motbilder snarare. Det blev lite fel i första kommentaren. Egentligen tycker jag det vore skönt om folk kunde sluta vara så förbannat kroppsfixerade och istället inspireras av anti-lookismrörelsen.

  3. Shed Light skriver:

    Bra formulerat i inlägget, BF.
    Den inbyggda problematiken i kroppsfixeringen hos kvinnor, som å en a sidan för en del upplevs som en frihet när man får bestämma villkoren, men som å andra sidan håller kvar kvinnan ”i buren”.

  4. Daniel A skriver:

    Jag håller med dig, BF. Utseendefixering är aldrig något positivt. Att få stop på rådande utveckling tycks däremot vara oerhört svårt men vi måste börja någonstans. En bra början är att sluta berömma tjejer i vår närhet för deras utseende utan för den de är.

Kommentera

