Könsstereotyperna fortsätter att hagla

Idag igen på Aftonbladet. Well, well… Fick inte nog igår?

Utdrag:

Manslandet:

Tv som visar fotboll. Alla män ska få varsin fjärrkontroll. Det ska inte gå att byta kanal, men det är viktigt att kunna hålla fjärrkontrollen i handen.

Bord för en laptop. Det behöver inte finnas uppkoppling eller ström, det ska bara se ut som om mannen hänger med och kan göra flera saker samtidigt.

Mat. Gärna skräpmat eller lasagne från gårdagen. Framför andra män behöver man inte skämmas om man äter onyttigt.

Dryck. Gärna öl om mannen inte ska köra hem. Annars läsk, ingen man med självrespekt dricker alkoholfritt öl.

En öppen eld så man kan sitta i bar överkropp. Det känns lite manligt.

Kvinnolandet:

Bubblig dryck. Gärna white wine spritzer eller champagne, som ger lite Sex and the City-känsla.

Manikyr och pedikyr. Det är något som känns lite lyxigt men som få tar sig tid att göra normalt sett.

Skor. Kvinnolandet får gärna ha en liten skohörna med billiga skor.

Tv som visar Oprah. Gärna något avsnitt med en ensamstående mamma som kämpar för sina barn.

Wifi för datorn, så man kan chatta på Facebook under tiden man får pedikyr.

Eh… Det är som hämtat från en manuell om könsnormer och stereotyper. Alla kvinnor bryr sig bara om skor, smink och att sitta och småprata med ett glas bubbel till. Medan männen ska dricka öl, kolla på sport och äta skräpmat, sen en öppen eld vid sidan om så dom kan sitta med bar överkopp och få hela bastubadar-bilden klar, något annat är visst inte manligt…

Seriously, jag vet att det kan vara supersvårt för er stackars konservativa att greppa att det finns många kvinnor och män som inte delar era intressen, och att det finns andra individer där ute än heterosexuella kvinnor och män. Ni vill gärna snacka om hur kvinnor och män ”ska” vara enligt eran bild, men inget hindrar er från att begränsa er själva. Sluta bara diktera om hur vi andra ska vara som kvinna eller man.

Det här inlägget postades i Könsnormer, Sexism, Wut?. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Könsstereotyperna fortsätter att hagla

  1. noboytoy skriver:

    För det första blir det väl lite konstigt när en man sätter upp riktlinjer för hur ett ”kvinnoland” skall se ut? Är det inte kvinnors sak att välja..?

    För det andra så är jag som kvinna varken intresserad av champagne eller skor. Jag har aldrig köpt vare sig manikyr eller pedikyr. Jag följer inte Oprah heller. Vilka kvinnor talar Anders Jansson om, egentligen? Är det inte bara hans egen föreställning om vad kvinnor gillar, vi ser prov på? Vem är han att tala om för kvinnor vad kvinnor föredrar?

    För det tredje så tycker jag att det blir lite…avtändande att först lämna in barnen på barndagiset på Ikea och sedan gå vidare för att lämna in deras pappa på mansdagiset. Så oattraktivt. Vad är jag, mamman som lämpar av alla mina barn, varav ett lite större, på dagis medan jag ensam skall göra inköpen åt familjen? När jag har jobbat klart med detta, så ska jag hämta upp vuxenbebisen på dagiset och gå hem och ha sex med honom..? Urk, den ”sexuella spänningen mellan könen” försvann som i ett nafs.

    • BitterFeminist skriver:

      Håller med!

      ”Urk, den ”sexuella spänningen mellan könen” försvann som i ett nafs.”

      Haha! 😀

      Precis., för det är den vi brukar få höra är så otroligt viktigt för konservativa, där måste kvinnor vara kvinnor och män vara män! Annars” Hur fan blir män just män med den synen som ser män som barn?

      • noboytoy skriver:

        Ja, jag förstår inte de där kvinnorna som ser sina män som småbarn som inte klarar av de mest enkla saker, som t.ex att läsa ett mat-recept eller gå på Ikea och göra gemensamma inköp till hemmet? Hur kan kvinnor tända på såna män? Hur känns det för män att behöva en kvinna som ”tar hand om dem”, dvs sköter hela mannens vardag? Är inte detta mansförnedrande, så vet inte jag..? Och manligt..? Nej det är det. Det är barnsligt, skrattretande och faktiskt rejält avtändande.

  2. Bittersillen skriver:

    Gäsp. Jag hade då flytt båda länderna och hamnat i nördlandet. Mitt land består av nakna män som serverar coca cola samt chips. Sen datorer till alla människor som är intresserade av att spela dataspel. TV:n ska bara visa 60-tals musik. Eh sen behöver jag inte mer. Ojdå. Det stämde ju som dåligt in med kvinnolandet där. Måste klä av mig naken och se om jag verkligen anatomiskt är en kvinna. Tydligen om man har en fitta måste man gillar skor och manikyr…

    • BitterFeminist skriver:

      Ja det där om nakna män låter intressant… 😉

      Skämt åsido, jag skulle gilla rummet som hade dator, spel, mathörna och en hörna för kläder och skor. Blandat vill jag ha.

Kommentera

