”mansförvaring”

Erbjöd Ikea I Sydney åt kvinnor vars män inte ville vara i butiken och handla. Där kunde männen äta korv och spela tv-spel och titta på sport. Kvinnorna fick även en personsökare så dom inte glömde bort männen när dom skulle gå hem…

The fuck is this shit? För alla kvinnor är på ett sätt och män på ett annat, Kvinnor från Venus och män från Mars? Kvinnor som mammor och männen som barn? Snacka om könskonservatism… Är det så svårt att INTE lägga in kvinnor och män i förutbestämda könsfack? Sen har det nog också med rädsla att göra, rädsla för det okända. Många är vana och får trygghet från samla gamla könsnormer, oavsett hur dåligt lika många mår av dom. Att då gå utanför skapar rädsla.

Som att det inte finns många män som gillar att shoppa, eller kvinnor som ogillar shopping och gillar sport och tv-spel. Många män gillar att shoppa när det handlar om något som berör deras egna intresse, då är det inget problem att gå runt i timmar. Detsamma så dom flesta tjejer jag känner gillar tv-spel exempelvis, och skulle gilla att få sitta och spela i timmar.

Varför blir jag inte heller förvånad att majoriteten, speciellt bland män, som svarade på undersökningen tillhörande artikeln anser att en sådan ”Manland” ska finnas även här? Ja, för vad vi behöver är mer återgång till 50-talet…

Det här inlägget postades i Könsnormer, Sexism, Wut?. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till ”mansförvaring”

  1. noboytoy skriver:

    Usch, så tröttsamt. Om jag vore man, så skulle jag känna mig förnedrad av att bli satt på ”mansdagis” med varmkorv och roliga spel. Dessutom skulle jag känna mig förnedrad, som vuxen man, av att min kvinna blir tilldelad en p-sökare för att inte ”råka glömma” att hämta mig från dagis när hon har handlat klart åt mig. Hur ska Ikea göra med de homosexuella männen? Vilken av dem skall bli satt på dagis medan den andre handlar åt dem?

    Själv avskyr jag att shoppa. Det innebär inte att jag skulle vilja bli satt på kvinnodagis medan min man shoppar kläder och att han blir tilldelad en p-sökare för att inte ”glömma bort” mig när han har shoppat klart.

    • BitterFeminist skriver:

      Jag är förvånad över att antifeministerna är helt knäpptysta om det här. Annars brukar dom vars snabba på att kritisera konservativa för deras fördomar och… Oj, nej vänta, det är det vi feminister som gör det, antifeministerna är dock snabba med att jubla för sådan här könsnormativ skit…

      Jag är inte förtjust i att shoppa heller, det händer dock att jag an göra det i flera timmar, men det är väldigt sällan. För det mesta vill jag köpa det jag ska ha ganska så snabbt.

  2. Bittersillen skriver:

    Haha jag tyckte det där var lite rolig. Min man ska alltid följa med på IKEA och bestämma vad vi ska köpa. Jag hade mer än gärna suttit och spelat lite tv-spel (helst dataspel om jag får välja själv) medan han shoppar loss. 🙂
    Ne. Allvarligt. Vi går då runt tillsammans och kivas om vilka inköp vi ska göra eftersom de grejerna ska in vårt gemensamma hem. Om nu karln tyck att IKEA är så tråkigt får man väl gå till en närliggande butik som är lika kul. Eller, hör och häpna, släppa iväg frugan själv till IKEA så att hon får shoppa ifred utan en liten barnunge som bara klagar och fnyser.
    Eller måste IKEA inse att män är inte alltid män och kvinnor är inte alltid kvinnor när det gäller deras definition. Suck. 50-talet here we come.

    • BitterFeminist skriver:

      Jag känner flera killar som gillar att shoppa, oavsett om det är på Ikea eller om det rör sig om någon annan butik. Sen har jag en mor och en far, mor gillar att shoppa på Ikea i timmar och klädbutiker. Far gillar inte att shoppa i flera timmar på Ikea, om det inte rör sig om en elektronikbutik eller klädbutik som Stadium, då han ska handla kläder åt sig själv går det gå runt ett bra tag… Eller jo, han gillar att handla på Ikea och kan gå runt ett par timmar, men då ska det vara någon han vill ha själv.

      Så jag tror det har mycket att göra med om dom vill ha något själva och intresse.

  3. it is... skriver:

    Skrattade gott i början. Jag fattade inte ens att du var seriös, så förlåt för det.
    Jag vett inte om det är fördomsfullt men det var bara någonting som jag hörde: att i Australien är musiksmaken från 80-talet och kvinnosynen från 40-talet. Jag vet inte riktigt vad man ska säga…

    • BitterFeminist skriver:

      Är väl svårt att veta om en ska gråta eller skratta åt något sådant här påhitt från 50-talet. Folk gillar verkligen sina könsnormer.
      Jag har hört det där också, känner till en del vad feminism gör där och det är mycket 50-tals idéer som florerar, och på senare år har antifeminister och andra grupper blivit starkare där.

  4. Marie skriver:

    Man kan ju tycka att folk borde visa något intresse när det gäller deras egna hem. Men det här är inget nytt: bara för några veckor sedan lästa jag om motsvarande förvaring på spelkonvent (för kvinnor, naturligtvis…) som på ett ställe symboliserats med en fotboja fram tills nu. Världen är galen.

Kommentera

