Så män gör visst mer av sysslorna i hemmet

Enligt Aftonbladet igår. Men egentligen så ser det inte ut så, kvinnor gör bara mindre, vilket jämnar ut sig i statistiken. Män gör inte mer hemma än för 20 år sedan. Könsnormerna består med andra ord, olika sysslar kopplas fortfarande starkt ihop med ett visst kön.

Jag blir inte förvånad, det är mycket snack när det kommer till jämställdhet. Men färre orkar göra någon personlig förändring i sina liv. Då är det lättare att gapa om att vi är så extremt jämställda här i Sverige.

Inte heller blir jag förvånad över all dynga som diverse antifeminister kastar på feminism och kvinnor i kommentatfälten, det är som vanligt. Får se om det blir en liten förändring när Aftonbladet ska ta bort möjligheten till att få kommentera anonymt (andra tidningar som DN och Expressen kommer ta till andra åtgärder för att försöka förbättra kommentarsklimatet) då anonyma kvinnohatare och antifeminister älskar att sprida sitt hat i kommentarer över hela jävla nätet.

Det här inlägget postades i Feminism, Könsnormer. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så män gör visst mer av sysslorna i hemmet

  1. noboytoy skriver:

    Hur räknar man all tid som kvinnor lägger ner på att vara projektledare för familjen och ”håller reda på” allt åt både man och barn? Tex tandläkartider, när farmor fyller år, när barnen behöver nya gummistövlar, när mjölken är slut osv?

    Shedlight skrev att det räknades som en manlig syssla att ”gå ut med hunden”. Jisses, det säger väl allt?

  2. KLM skriver:

    Tror att det är en grov generalisering. I Stockholm, eller i varje fall i vår bekantskapskrets i Stockholm, gör männen ungefär lika mycket av det kvinnliga hushållsarbetet och fortfarande den, lilla?, del som männen alltid har gjort. För mig är det ok att jag jobbar mer OCH gör mer hemma för jag orkar mer, behöver sova mindre osv. MEN det är j-ligt trist att behöva läsa alla fördomar mot de män som försiktigt börjar ifrågasätta det faktum att deras sysslor har förblivit deras medan kvinnornas har blivit gemensamma… I mitt fall hade lite mer tacksamhet inte skadat för att på så sätt få ett erkännande för den uppskattningsvis dubbla tiden jag lägger ner på vårt gemensamma hem och vår gemensamma familj.

    Däremot finns det mycket att göra ute i arbetslivet för kvinnor. En del av det arbetet, dvs att stå på sig, kräva högre löner osv måste helt kvinnor göra oftare och bättre/tuffare. Vi män borde dock alltid uppmuntra kvinnor på vår arbetsplats att göra det och, vilket är mycket viktigt, vara ärliga med ev löneskillnader eller liknande.

    Det är alltid svårt att uppskatta den tid som läggs på att hålla koll på födelsedagar, sociala sammankomster och liknande. Vi delar även den uppgiften men jag ska inte sticka under stol med att min fru är klart bättre än mig på det och därför säkert lägger mer tid än jag på det.
    Å andra sidan är det svårt för mig få igen den tid jag lägger på att läsa nyheter, facktidningar och liknande som gör att vi har tjänat en del pengar…

Kommentera

