Näthatet mot kvinnor – del 558392

Katarina Wennstam skriver om näthatet mot kvinnor.

Jag känner igen allt, ja inklusive att bli trött så att jag blir försiktigare, tystare. Men så blir jag arg och tänker att alla dessa kvinnohatande antifeminister ska fan inte få domdera mitt liv!

Det är lätt att låtas sig tystas, och det är exaktvad dessa olika män är ute efter då dom slänger fram sexistiska påståenden om kvinnor, då dom drar ett skämt om att jag ska ”hålla mig i köket” eller anser att jag ”fått för lite kuk”. Eller att dom kallar mig för bitch eller feministhora. Allt är samma gamla kvinnofientliga chauvinistiska skit som alltid som handlar om att hån, förlöjligande, förolämpningar och förakt är könat och riktat mot kvinnor just för att hon är kvinna.

Detta är vardag på nätet. Det är inte så att jag bara stöter på det på min blogg eller på så många andra feministiska bloggar, utan överallt på nätet. Kommentarfälten bland artiklar på Aftonbladet, Expressen, DN, you name it, så är det vanligt. Speciellt om det är en artikel skriven av en feministisk kvinna, eller om den handlar om genus.

Denna manschuvinism och kvinnohat finns även på facebook bland otaliga sexistiska grupper om kvinnor. På YouTube’s kommentarfält är sådant som ”nice tits!” ”fuck you hoe and suck my dick!” eller ”stfu bitch and go make me a sandwich” vanligt att se då en video är gjord av en kvinna som talar om något. Hatet blir extremt om det är en feministisk kvinna. Enligt min erfarenhet får många feminister stänga ner kommentarfälten då det bara blir förmycket.

Sen har vi många andra nätsidor, som stora forum och liknande, då detta förekommer. Men kort så handlar det om majoriteten av nätsidorna.

Du finner inte något liknande från kvinnor mot män. Du finner inte tusentals facebook grupper som är sexistiska om män. Du finner inte tusentals sexistiska kommentarer om män från kvinnor på youtube, eller på alla stora medianätsidor bland kommentarfälten. Eller på alla stora nätforum och communitys. Osv.

NoBoyToy skriver om detta. Ett äldre inlägg från mig.

Det här inlägget postades i Antifeminism, Kvinnohat, Kvinnohatet på nätet, Sexism. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Näthatet mot kvinnor – del 558392

  1. noboytoy skriver:

    Faktum är att det inte spelar någon roll om man vaktar sin tunga, blir försiktig eller ”tonar ner” när man försöker beskriva mäns våld, genusteorin, orättvisor mot kvinnor eller öht något om kvinnor och män som inte är så smickrande för män.

    Oavsett om du har en neutral ton när du talar om dessa ämnen, vi kan ta Shedlight eller Suspicio som exempel, som driver bloggar som är avsedda att vara faktabaserade snarare än personliga, så kommer du alltid att stöta på dessa näthatare. Män som retar upp sig, hamrar på tangenterna och kallar alla, både kvinnor och män som belyser könsrasism mot kvinnor, för manshatare, feministjävlar, jävla f*ttor osv. Detsamma gäller för kommentarsfälten i media som Wennstam skriver om. Detsamma gäller för samhällsdebattörer som tex nu Åsa Lindeborg. Eller kolla hatkommentarerna under tex. Wollins och Lundells artiklar.

    Man behöver helt enkelt inte fundera på att vara försiktig eller tona ner eftersom det inte hjälper. Hatet kommer ändå, vilket det har gjort hos tex Suspicio som varken utger sig för att vara feminister eller anhängare av genusvetenskapen. Det räcker att de skriver om män sexuella våld mot barn. Nätet kryllar av dessa dårar som försöker tysta alla som inte daltar med Mannen och Mannens tillkortakommanden.

    • BitterFeminist skriver:

      Du har så rätt. Att tona ner gör inget, utan att kanske göra en själv frustrerad. För dessa antifeminister fortsätter ändå, alla dessa män spyr sin galla på alla kvinnor som uttalar åsikter dom inte godkänner oavsett om du kallar dig feminist eller inte.

      Detta gör att jag själv tänker på att jag inte ska tonera ner mig, utan skriva ändå vad jag anser, skriva om mäns våld mot kvinnor och barn, och inte låta mig tystas. Att jag är anonym märker jag att det frustrerar mansrättsaktivister och papparättsaktivister… Inte så konstigt med tanke på dom hot som kvinnor som skriver om dom får.

  2. Magnus skriver:

    Håller med er BitterFeminist och noboytoy. Så fort man nämner ordet Genus går folk i taket. Det spelar ingen roll att man kan backa upp sina åsikter med vetenskapliga artiklar och undersökninar. För så länge de inte bekräftar de ogrundade åsikter de redan har kan man dra åt helvete.

    • BitterFeminist skriver:

      Nej det brukar aldrig spela roll. Och oavsett vilken studie du visar så avfärdas dom alltid.
      Det är löjligt vilket ramaskri det blir bland antifeminister så fort ordet genus nämns…

  3. Shed Light skriver:

    Man ska visa på strukturer och markera utan att räddas.Näthatets avsikt är att tysta, då ska man alltså göra tvärtom. Enkelt egentligen. Man ska vara som fantomen, hård mot de hårda, dvs se till att höras mer, ju mer man hatas. Och diskutera hatet, det är viktigt!
    Dagsmedia är fega med diskussionen om näthat och ensidigheten det medför, konstigt nog gäller det mest public service. Undantag : UG som visade Bjästa-andan.

    • BitterFeminist skriver:

      Ja, men det är lätt ibland att känns det där, känns sig tystad. Känna det som Wennstam tar upp. Men då gäller det att trycka på mer, vägra låta sig tystas av antifeministerna.

      Ja verkligen, dagsmedia vill inte skriva om det knappt, det har väl blivit någon enstaka artikel men det är allt. Ingen större uppföljning och flera artiklar som tar upp det. Det skulle behövas.

  4. kritiskkultur skriver:

    Ett av många tecken på att patriarkatet är alive and kicking. Tyvärr…
    Vill som parentes rekommendera tidningen Brand. Kajsa Ekis Ekman och flera andra bra feminister sitter i redaktionen. Kan inte du skriva något till tidningen?

    300 kr för 6 nummer.
    Box 150 15, 104 65 Stockholm
    Plusgiro 478 24 80-0, Kulturföreningen Brand
    Webb: http://www.tidningenbrand.se
    E-post: info@tidningenbrand.se

    • BitterFeminist skriver:

      Har sett lite av den förut fast det är väl ingen feministisk tidning? Det lilla jag sett så verkar inte så. Utesluter såklart inte att dom som skriver må vara feminister. Jag tänkte mer på att ha en fokus som Feministiskt Perspektiv har.
      Skriva något till dom, nja, jag vet inte. Jag håller nog inte tillräckligt hög nivå för dom.

  5. kritiskkultur skriver:

    Du skriver i alla fall väldigt bra. Tycker du har hög nivå. Att skriva på akademiska är inte samma sak som ”hög nivå”… Nåja. Vore kul om fler fick del av dina funderingar, reflektioner och analyser i alla fall. 🙂

  6. Ping: Wennstam gör en Kazmierska och dömer ut internet « Aktivarum

Kommentera

