Kön, sex och orgasmer

Medvetenhet om könsnormer och heteronormativitet kopplat sex. Det är något jag önskar kunde synas mer i debatten om sex, orgasmer och kvinnor och män.

Jag tänker då speciellt om rådet som olika personer känner sig nödgade att slänga fram, när en debatt om kvinnor och svårighet att få orgasm på pga olika orsaker håller på, som ofta lyder ”det är sådan jävla press på att få orgasmer, det är inte så viktigt alls!”.

Problemet med detta råd är att det i sådana debatter som jag nämnde så blir det ett förminskande av ett problem. För det är många olika kvinnor som har det problemet. Som kan bero på sådant som att det fokuseras så mycket mer på penetrerande sex pga den norm som finns, och dom flesta kvinnor behöver stimulans av klitoris för att få orgasm, oavsett om dom samtidigt har penetrerande sex eller inte. Det handlar alltså om ett könat problem. Det vore en helt annan sak om det INTE såg ut såhär alls utan det var lika mellan kvinnor och män. Då skulle detta råd inte få en sådan negativ effekt. För fråga er vad fan det rådet hjälper för kvinnor som VILL få orgasm som kanske inte kan få det alls, eller vill få det oftare och har problem.

Att flera av dom som gärna kommer med detta råd menar väl och bara vill poängtera den press som finns, ja visst. Men det hjälper å andra sidan inte när vi lever i ett samhälle där sex = penetrerande sex. Och generellt har kvinnor en press på sig att just föredra KIF (kuken i fittan) sex, att ställa upp, att det gör dom till ”riktiga” kvinnor att dom klarar av att få majoriteten av den sexuella njutning när dom har penetrerande sex.

När vi sedan tänker på hur debatten brukar se ut i samhället så är det extremt få som ifrågasätter mäns sexuella njutning kopplat till stimulans av penis på samma sätt som dom gör mot kvinnor. Där går det att ifrågasätta, komma med råd som förminskar deras problem, eller råd som återigen är kopplade till ett heterosexuellt tankesätt om sex, kuken i fittan.

Som debatten om analsex. Det är framförallt kvinnor som får rådet att testa det. Inte män. And why the fuck not? Varför kan inte lika många komma in i trådar där män tar upp problem med sex då säga att vad fan testa buttplugg, eller en dildo eller rent av strap-on som din flickvän använder på dig i röven. You’re gonna love it!

Nej det är såklart något som tillhör undantagen eller så är det en del i någons homofobiska skämt. För en ”riktigt” man kan såklart inte ta emot i röven… Nej för en heterosexuell man ska sätta på, och hans utlösning är ”kronan på verket”. Denna föreställning finns hos många tyvärr.

Det här inlägget postades i Könsnormer, Sexnormer. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kön, sex och orgasmer

  1. Bittersillen skriver:

    Vissa anser att orgasmer inte är så viktiga. Till exempel min man. Han får inte alltid orgasm när vi har sex utan kan nöja sig att ha det skönt bara den stund vi har sex. Jag å andra sidan tycker att orgasmer är viktiga vilket jag oftast får när vi har KIF sex.
    Men tyvärr är det oftast kvinnor som kan avstå från orgasm tydligen när det gäller ”orgasm är inte så viktigt”. Kanske karlar också ska anamma den tesen då, kolla hur det känns att vara upphetsad och nästan nära och sen bli snuvad på konfekten.
    Hela analsexdebatten är ju spelad rakt i händerna på män. Det handlar om att tjejer ska pröva, inte för sin egen skull, utan för att män ska få ha det skönt. Eller fel av mig. Hela sexdebatten är mansvinklad och irriterandes dum.
    Som kvinna tar det år att hitta sitt sätt att njuta. Varför? Jo för att all den information man får som ungdom/ung kvinna är att det är mannens njutning som spelar roll. Efter år av besvikelser och frustration så måste man hitta sin egen väg, för tro inte att en blaska eller sexualundervisningen kan hjälpa dig för de är allt för fokuserad på hur man är en bra älskarinna snarare än att man ska få en superorgasm. ”Så suger du bäst av en kille”. Hade jag en tidning skulle rubriken vara ”Så får du lättast en avslickning” ”Skit i normen fixa orgasmformen” (okej den sista var lam). För om man kollar i tidningar som Frida, VR och allt vad de nu heter så handlar det mest om hur han vill ha det. Man ska ha så mycket information om hur han vill ha det att man helt och hållet glömmer bort hur man själv vill ha det. Dock har man tur så kommer den tanken med åldern ”Men hur fan vill jag ha det?” och sen stakar man ut sin egen väg.

    • Peaches skriver:

      Bittersillen, håller med om att det ofta kommer med åldern. Som kvinna krävs det av någon anledning både mod och mognad för att dels lära sig hur man själv vill ha det, och dels faktiskt se till att det blir så. Det är fullständigt befängt.

      Men, trots att jag började onanera som 11-åring och alltid har sett det som självklart att jag också ska få orgasm så var det väldigt svårt i början. Den första pojkvännen som jag utforskade sex tillsammans med lyckades aldrig få mig att ramla över kanten, utan det fanns liksom någon slags spärr där. Jag lärde mig att komma tillsammans med honom om jag smekte mig själv, men aldrig då han smekte eller slickade mig, trots att det var så skönt att jag trodde att mitt huvud skulle explodera. Det dröjde ända tills jag var i 20-årsåldern innan en kille lyckades ge mig orgasm, och under flera år efter det var det ändå en sällsynt företeelse. Det är liksom som om man måste ”lära in” att komma på andra sätt än det man är van vid från onani.

      Nu för tiden tycker jag mig se att onani uppmuntras mera hos tjejer än det gjort tidigare (eller så är det önsketänkande). Jag tror nämligen att det är där det börjar. Det är jäkligt svårt att veta hur man vill ha det om man inte vet hur man vill ha det, så att säga. Att killar onanerar är på något sätt självklart, och då blir det ju lika självklart att de vet hur det ska göras för att det ska kännas skönt. Alldeles för många kvinnor vet inte ens hur deras eget underliv ser ut (leder säkert till att man känner sig osäker då en annan person tittar på det/rör vid det/etc) och än mindre har de rört vid det.

    • BitterFeminist skriver:

      Sådär fortsätter det också år efter år. Debatten och dess fokus är olika beroende på kön. Det är framförallt kvinnor som får hör att dom ska ta och lunga ner sig gällande orgasm. Det är inte män som får höra det ens i närheten lika ofta. Men det hos män som det skulle behövas sägas oftare eftersom mannens orgasm och då utlösning anses vara viktigare än kvinnans orgasm. För att attityden är kopplad till att ja men kvinnor får i alla fall bli penetrerade och det är väl något? Nej, det är inte något som räcker på länga vägar. Det är också kvinnor som mycket, mycket oftare får råd om att testa på analsex exempelvis, än mannen.

      Och sen har vi könsnormer och den förväntan som läggs på kvinnor att vara den som ska ställa upp och tillfredsställa, vara till lags. Det är något som kvinnor fostras till i tidig ålder. Medan män fostras mer till att kunna ta för sig.

  2. susanna55 skriver:

    Ja det här verkar vara en evighetsdiskussion. Både män och kvinnor får lära sig att kvinnlig orgasm är sekundär. Ändå skrivs det så mycket om ”så får du henne att komma” i bla Ab och expressen med jämna mellamrum. Det blir antingen eller på något sätt. Det är fixerade orgasmtekniker eller också är det inte så viktigt alls. Det pratas för lite om det som finns däremellan, smekningar och kroppskontakt för njutningen egens skull på andra ställen än genitalierna. Dom är ju faktiskt ofta en förutsättning för att ”aktivera” just det genitala området. Jag vill i alla fall inte bara ha en kyss och en hand som ska ner mellan benen och utöva klitorismassage eller vaginalgrävande på en gång. Då blir jag bara förbannad! Inte orkar man lära upp vederbörande heller, han är bortgjord på alla sätt. Utdömd! Hoppsan nu blev det känslomässigt här… Man reducerar alltid förspel till BARA ett FÖRSPEL, som ett pliktskyldigt åtagande för att få penetrera, och där är felet. Eller också skriver man i sexspalter och artiklar om levande ljus och massage, vilket är så överdrivet och blir sååå stort och besvärligt, att ett förspel blir ett alltför jobbigt PROJECT. Kvinnor vill ha händer på sin kropp, dom värmer upp den, förbereder den för den då efterlängtade penetreringen. En efterlängtad sådan, som inte tas ut i förskott av mannen som i regel har bråttom dit, leder dit den ska , till ORGASMEN. När allt är förberett, kroppen redo, alla nervändar i genitalia har gått igång, ja det är dååå vi får orgasmen, för då funkar det. Vi ar nertrådar mellan hjärnan, underlivet, ryggen, huden, ja det är så mycket som är ihopkopplat. Vi kan få orgasm på så många sätt, ändå är det så svårt. Allt tack vare mäns begränsningar. Jag skrev om just analfixering och penisstimulans, elakt i ett inlägg tidigare som hette: Varför ska män ha penisstimulans? Så överdrivet!
    Där drev jag med hela frågan. (Länkningen funkar inte tyvärr, någon får förklara hur det går till).

Kommentera

