Kvinnor som objekt för att sälja lastbilar

Jahaja, detta var väldigt ovanligt. Nej inte.

Handlar om att Volvo som marknadsför sina lastbilar i Kina är på en bilsalong och där gör det gamla vanliga genom att ha kvinnor som sexobjekt för att ”piffa upp” det hela. Precis som när en kvinna reduceras till ett sexobjekt för att sälja produkter i olika sorters reklam där kvinnan har absolut inget att göra med själva produkten, hon är bara objektet. Sex säljer brukar det sägas men det betyder egentligen att kvinnor reducerade till sexobjekt säljer produkter.

Volvochefen ursäktar sig med att försöka skämta bort det och skyller sedan på att ”det verkar vara populärt i Kina” när han blir tillfrågad om dom två kvinnorna framför lastbilarna. Senare blir han intervjuad av TT och då har han helt plötsligt ändrat ton och säger att han blev ”tagen på sängen” och såhär ska det inte se ut för sådant accepterar vi minsann inte för Volvo har samma kvinnosyn över hela världen…

Jadu Östberg, var för slags kvinnosyn är det? Den första du visade, eller den senare?

Annonser
Det här inlägget postades i Objektifiering, Sexism. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Kvinnor som objekt för att sälja lastbilar

  1. Bittersillen skriver:

    Jag såg det där. Blev upprörd, men mest över kommentarerna. Som vanligt var det gubbslem som försökte hävda att det är feministiska Sverige det är fel på, inte handlingen att objektifiera kvinnor.
    För övrigt visar den första kommentaren på att Östberg är en gammal mansgris han med. Hade han verkligen tyckt det varit fel hade han reagerat på plats. Usch!

    • BitterFeminist skriver:

      Ja så är det alltid! Alltid ett gäng med bastumän som ska gnälla på feminism och alltid ska tycka så jävla synd om sig själva. Att se kvinnor som personer och inte sexobjekt är visst jävligt svårt för dessa män.

  2. Shed Light skriver:

    Fruktansvärt!
    Tänk att vi står stilla och stampar i kvinnosynen fortfarade!?
    Jag håller med dig, Bittersillen, Östbergs första reaktion visade att han är en patriark han också.
    Kommentarerna visar att det inte bara är Greklands kvinnosyn som behöver vädras ut.
    (Förresten Bittersillen, jag kan inte komentera på Din blogg, det funkar inte)

  3. noboytoy skriver:

    Volvo visar att de vill sälja bilar till män. Och gör det genom att låta kvinnor agera kuttersmycken framför bilarna? Var det deras bästa ”marknadsföring”? Haha, det är för dåligt för att vara sant. Volvo-chefen också. Vilken pinsam liten man. Och han ska vara chef för en sån här stor koncern? Jisses.

    Skulle inte köra Volvo ens om jag fick en gratis.

    • BitterFeminist skriver:

      Och det är väldigt konstigt i hur han sedan låtsas som att det regnar: Neeej så gör vi inte på Volvo, vi ser inte kvinnor på det sättet! WTF is he talking ‘bout? Det var ju det dom och han gjorde.

  4. Bittersillen skriver:

    Shedlight: Nu har jag ändrat så det ska gå kommentera även anonymt, hoppas det funkar.

    Tydligen ska man inte köra Volvo och inte heller åka till Grekland. Men börjar man granska ex. bilindustrin närmre så lär man få en drös av grisiga kvinnosyner som florerar. De flesta bilföretag med sportbilar har ju en halvnaken kvinna på huven. Det som gör mig mest förbannad är att det riktas till män. Har jag ingen rätt att köpa en sån bil? Har jag inte rätt att kolla på bilar för dess eget värde och utseende utan att bli påtvingad en kvinna. Eller bör jag hålla mig hemma i köket?

  5. kuku bau skriver:

    Du bittersillen, vill du verkligen köpa en sådan bil? Ingen förnekar dig denna rätten. Så länge den stora majoriteten av dem som skaffar sig sportbilar är män så ska marknadsföringen riktas mot dem.
    För resten, fundamentalisterna är aldrig lyckliga, vare sig religiösa, feminister eller ideologiska.

  6. Bittersillen skriver:

    Ifall de kanske funderade på marknadsföringen så skulle de kanske kunna hitta en stark köpkrets bland kvinnor.
    Aha vad är lycka? Hur vet du om att de grupper du nämner inte är lyckliga?

  7. Peaches skriver:

    Kuku bau: frågan är inte vem marknadsföringen riktar sig till, frågan är varför marknadsföring riktad till män så gott som alltid måste innehålla halvnakna kvinnor?

  8. noboytoy skriver:

    Undrar när vi får se mensskydd med det röda blodet och en sexig man bredvid som åmar sig som en kåt marskatt av kvinnlig menstruation?

    • Freethinking Woman skriver:

      Ja det blir väl samma år som rättsväsendet har rensat bort alla kvinno- och barnfientliga domare…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s