Färre kvinnor tar mannens namn när dom gifter sig

Jag tänkte på det här för ett tag sedan, sen läste jag en artikel för flera dagar sedan om precis den grejen. Jag undrade nämligen hur det ser ut, tar färre kvinnor mannens efternamn? Ja. Det är nämligen en av många aspekter av jämställdhet som jag ser det. Att kvinnan när hon gifter sig inte ska definieras utefter mannens efternamn och dess historia utan hon har sitt namn, eller så gör dom ett nytt efternamn tillsammans. Eller, vilket är ovanligt, så tar mannens kvinnans efternamn.

Jag kan inte säga att jag positiv till äktenskap som är kyrkligt, kritisk däremot, detta med tanke på dess patriarkala traditioner med sin symbolik som inte går att vifta bort. Det har exempelvis blivit en växande trend att pappan går med bruden till altaret. Det är baserat på en sådan patriarkal tradition som ursäktas med att det är ”fint”. Den som sedan påpekar att detta och kanske säger att ja men varför kan inte mamman till brudgummen få leda fram honom? Eller båda föräldrar kan få leda fram? Blir avfärdad, anklagad för att säga åt andra för hur dom vill göra och det sistnämnda går helt plötsligt inte, för då är det inte lika fint längre… Äh. Så när mamman leder fram så är det alltså inte lika ”fint”, trevlig syn ni har på mamman… Ursäkter för könskonservatism finns det gott om.

Sen har vi det här med att dom senaste åren verkar allt fler gifta sig. Jag märker också fler som själva har den här medvetenheten om patriarkala traditioner, om könsnormer, som gifter sig kyrkligt, andra feminister. Jag undrar hur dom tänker med tanke på dessa traditioner, den starka könskonservativa kopplingen går inte att bara blunda för. Om något hjälper dom till att bidra till problemen. Finns det ens en debatt om det? Nej. Det tystas ner rätt snabbt. Sen är vi inne i en slags vältra sig i könsnormer tid nu, så alltihop känns inte förvånande men dock sorgligt. Det visar väl om något hur djupt könsnormerna sitter.

Det här inlägget postades i Äktenskap, Feminism, Könsnormer. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Färre kvinnor tar mannens namn när dom gifter sig

  1. noboytoy skriver:

    Kanske kommer detta med att far ska ”lämna över”, från tiden då kvinnor var satta under förmynderi av en man? Först fadern, som sedan lämnade över förmyndarskapet på den äkta mannen?

    Stämmer säkert att allt fler gifter sig. Men singelhushållen ökar, läste jag någonstans..? Väldigt många äktenskap slutar ju i skilsmässa ändå. Det verkar vara svårt att leva ihop som man och kvinna idag.

    Undrar om homosexuella har samma problem med sexliv och sina relationer som heterosexuella har?

    Själv tänker jag aldrig gifta mig eller ens bli sambo. Ser ingen anledning alls.

    • BitterFeminist skriver:

      Som du säger så tror jag också att det handlar om en syn där kvinnor lämnades över för att en man ansågs vara henne förmyndare. I alla fall är det vad jag läst om detta fenomen att det har sina rötter där. Och att det blivit allt populärare här i Sverige, delvis eftersom det är något kopierat från amerikanska filmer och serier.

      Ja, fler gifter sig men fler skiljer sig också än tidigare.

      Vet inte hur det är bland homosexuella men vad jag läst så är det inte så stor skillnad faktiskt. Men det jag tänkte på var mer att det ökar bland feminister, fler feminister som gifter sig, inklusive kyrkligt. Vilket jag faktiskt inte förstår med tanke på den starka könskonservativa och heteronormativa symboliken. Även fler som jag vet har en mer gueer hållning, förutom att dom kallar sig queerfeminister, gifter sig.

      Jag undrar om tanken är att nä vi är feminister, vi är medvetna om alla problem och därför blir det en annan sak? Jag ser inte hur det blir det faktiskt. Dom bidrar själva till dom problem som dom säger sig bekämpa tycker jag.

  2. christiankp skriver:

    Det är väl trots allt en ekonomisk fördel för kvinnor att gifta sig med tanke på arv och även vid skilsmässa. Så det kan hände att en del kvinnor – även feminister – väljer att kompromissa då det gäller principerna i detta.
    Själv har jag ganska svårt för att förstå att män vill gifta sig.

    • Peaches skriver:

      Det är väl en ekonomisk fördel för alla att gifta sig med tanke på arv, även för män? Arvet har man ju ändå ingen glädje av för då är man död, och då är det ju bäst att partnern ärver. Vid skilsmässa är det sällan som man drar några ekonomiska fördelar av det nu för tiden, vare sig man är man eller kvinna.

      • Peaches skriver:

        Eller tänker du kanske som så att män har pengar och kvinnor har det inte, och därför är det en ekonomisk fördel för kvinnan att gifta sig med tanke på arv och skilsmässa, och en ekonomisk förlust för mannen?

        Jag förstår inte riktigt.

Kommentera

