Internationella kvinnodagen

Så är det den internationella kvinnodagen den 8 mars. En dag för aktivism, en dag att komma ihåg kampen inte bara här utan den kvinnor för i hela världen.

Olika män och antifeminister jag möter brukar kritisera denna dag med att säga, männen då! Jag brukar säga att männen har en dag den 19 november, och andra dagar. 364 dagar om året.. Detta baserat på mannen som norm. Att mannen är normen för allt och alla, exempel på det är inom litteratur, film och musik, ja populärkulturen, även på alla stora nyhetstidningar. Det är fram för allt mäns erfarenheter och berättelser som skildras, kvinnor blir oftast mer en egen del. Som i USA där det finns så kallade chicklit och chickflicks. Så här är det inom många andra områden i samhället. Det har också såklart att göra med politisk och ekonomisk makt, och då makten att påverka och styra resten av samhället.

Jag läste igår på NoBoyToys blogg om ett par artiklar, där den ena handlar om att Danmarks jämställdhetsminister som vill avskaffa kvinnodagen och göra en jämställdhetsdag, men säger inget om mansdagen, så jag utgår ifrån att männen får fortsätta ha sin dag den 19 november, och dagarna resten av året… Det vore bra om hon faktiskt började att tala om lönediskrimineringen av kvinnor exempelvis, eller att färre kvinnor i höga positioner inom företag, etc. Men jag gissar på att det inte är lika intressant?

Den andra artikeln är av Åsa Erlandson, vilket jag tycker bemöter den första artikeln bra.

Det här inlägget postades i Feminism, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

