EU och Kvotering till styrelseposter

Bra att dom gör något. Hoppas att en faktiskt lagändring sker så det blir en kvotering. Företag tenderar att inte lyssna så bra eller inte alls om högre instanser börja att kräva, för det kräver mer än så.

Det behövs för att motverka den informella kvotering som sker av män till höga poster. Där dessa män håller varandra om ryggen och deras nätverk hjälper dom och gör att dom väljer män snarare än en kvinna.

Men det är sådant här som det inte talas så mycket om, speciellt bland dom som är helt emot kvotering av kvinnor till höga poster och som gärna viftar bort problemet med att säga att det handlar om kompetens, som att kvinnor inte har kompetens. Försök förstå att oavsett hur mycket kompetens en kvinna har så gör den informella kvoteringen av män att hon nekas en position. Att bara diskutera det någon gång att det är såhär det hjälper inte heller, något mer behövs för att det ska hända något. Kvotering av kvinnor till styrelseposter är något som gör att det blir en förändring.

Det här inlägget postades i Kvotering, Sexism. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till EU och Kvotering till styrelseposter

  1. Lotta_S skriver:

    Själv är jag säker på att jag kan fixa bra karriär. Av egen kraft. Och vill inte ha stödhjul, nej tack. En sån förnedrande tanke. Men du behöver det, det kan jag förstå.

    • BitterFeminist skriver:

      Titta, ytterligare ett till aggressivt tjafs inlägg från Lotta_S. Har du något annat att komma med? Kan du inte skärpa till dig till nästa gång och väljer att ignorera det jag säger så kommer jag inte släppa igenom dina kommentarer.

  2. noboytoy skriver:

    Jag är inte överförtjust över kvotering av vare sig män eller kvinnor. Men eftersom man inte lyckas få in kvinnor på ledande poster på annat sätt så verkar det vara enda sättet att gå.

    Och för den delen så har det ju tydligen gått bra att män kvoterar in män i många år?

    Eller hur skulle ett företag/myndighet med enbart kvinnor på de ledande posterna lyckas få in fler män om dessa kvinnor anser att enbart kvinnor har ”kompetensen”?

  3. BitterFeminist skriver:

    Ja det har uppenbarligen gått väldigt bra att kvotera in män till höga poster, och det finns så många som ursäktar det. Som att ursäkta sig med att det är ”naturligt” att en man ska ha en högre befattning. Det har väl också visat sig att även när kvinnor hamnar in höga poster på ett företag eller liknande så är chansen större att dom väljer en man till en hög positition snarare än en kvinna? :/
    En förklaring till varför män innehar högre positioner inom exempelvis vården tänker jag?

    Så det handlar om sexistiska attityder gentemot kvinnor.

  4. Lotta_S skriver:

    Jag gillar din blogg, mycket pga att den provocerar och irriterar mig. Och det är väl (antar jag) snällt av dig att du accepterar och släpper igenom ”oliktänkande” åsikter. Så länge som du nu gör det. Det låter som att du är på gång att göra detta till ett internt forum för dig och dina feministkompisar. Och visst, det är ju din rätt.

    Men om du ändå vill och klarar av att höra en annan röst så hör här: Vi är många unga tjejer (det sitter några här bredvid mig och vi har diskuterat din blogg) som tycker att du och ni gör oss en stor otjänst genom att gapa efter kvotering.

    Vi är en ny generation tjejer som klarar oss jättebra själva. Vi vill inte veta av kvotering. Som dessutom skulle gynna män i många lägen. Let the best (wo)man win!

    • BitterFeminist skriver:

      Okej. Med tanke på vad du kommenterat tidigare så kan jag undra varför du blir provocerad av exempelvis, med tanke på vad skrev i inlägget om analsex, det jag skev om Alice Teodorescu könskonservativa syn på kvinnors klädstil, att kvinnor inte fick välja utan skulle klä sig som hon ville. Vilket jag vände mig emot, och du blev provocerad av det alltså.

      Sen handlar det om jag inte vill ha kommentarer här som mest består av en aggressiv ton med diverse förolämpningar, vilket du står för. Sådana kommentarer tillför inget till diskussionen.

      Och kvotering finns redan, av män, den informella kvoteringen. Där män tenderar att välja andra män, snarare än en kvinna, just för att är en man. Till styrelseposter exempelvis.

  5. noboytoy skriver:

    ”Unga tjejer” borde lära sig att argumentera lite bättre…
    Hur ska någon annars kunna ta dom på allvar?

    Stor i orden, liten på jorden.

Kommentera

