”Män kör bättre än kvinnor” – Nej

Läste en fördomsfull artikel häromdan av Robert Collin. Den består mest av en lång radda med sexistiskt, könsnormativt och fördomsfull spekulation.

Det börjar med att Collin beklagar sig över försäkringsbolaget Ifs rapport om körvanor rörande kvinnor och män som handlade om att framför allt män orsakar mest olyckor. Sen går Collin över till att försöka förklara med en fördomsfull syn att ”män kör bättre än kvinnor”. Baserad på en könsnormativ syn där det mesta förklaras med biologi istället och diverse könsnormativt snack (pojkar är pojkar) istället för att försöka förstå hur könsnormer fungerar och hur vi socialiserar och uppfostras i samhället.

Det handlar alltså helt om antaganden och förutfattade meningar baserat på kön om vad han tror om kvinnor och män, och att det sedan framställs som en ”sanning”. Typiskt? Jepp. Och tröttsamt.

Uppdatering: Såg att Collin gjort en uppföljande artikel. Och hans svar var att ”det blev ett jälva liv”, no… You don’t say? Lite utdrag:

Vi ska ju engagera och det har jag lyckats med. Det blev ett jävla liv på sajten och här inne på redaktionen.  Där var en del kvinnor som inte blev speciellt nöjda, säger Robert Collin.

– Nej Gud nej. Det är ju känsligt att peta i det där med genusskillnader. Kvinnor blir oerhört förnärmade medan män blir otroligt nöjda.

Du menar när en sexistisk person sprider fördomar och nedvärderar samt förminskar en hel grupp baserat på deras könstillhörighet så reagerar många från denna grupp? Ja det är klart som fan att vi reagerar. Att bli förvånad över det är fan otroligt.

Annonser
Det här inlägget postades i Sexism, Wut?. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till ”Män kör bättre än kvinnor” – Nej

  1. Sandra skriver:

    Robert Collin har alltid varit en mansgris. Han skriver såna där ”grabbiga” artiklar som man bara vill spy på. Gilla läget, kvinnor kör säkrare än män om man nu vill kategorisera dem så. Gubbe!

    • BitterFeminist skriver:

      Ja, har sett annat av han förut. Han har en sexistisk syn och spyr samma gamla könsnormativa och sexistiska galla år efter år. Fy fan så tröttsamt. Och verkligen, det märks att han inte läst statistiken för den går helt emot det han påstår. Det är sådana här artiklar som Pär ström och hans anhängare påstår inte förs fram i media. Så jävla fel dom har.

      • AndreasGe skriver:

        Hans tolkning av statistiken är faktiskt inte fel. Däremot är hans försök att ”förklara” statistiken tämligen sexistiskt. Lutar sig på bla statistisk från miljövårdsberedningen där det finns framlagt hur många procent av alla körda kilometer i sverige som körs av män. Män körde lite drygt 75% (var någonstans mellan 73-75%) och enligt försäkringsbolaget som tog fram fotgängsstatistiken hade 72% av olyckorna en man bakom ratten. Därav kan man faktiskt dra slutsaten att det är lika sannolikt att en man som en kvinna kör på en fotgängare, men från undersökningen fann man att männen var kraftigt överrepresenterade vad gäller dödsolyckorna. Troligtvis pga att de kört för snabbt helt enkelt.

  2. noboytoy skriver:

    Det är konstigt det här fenomenet. En artikel som beskriver hur män är livsfarliga i trafiken eftersom dom orsakar majoriteten av olyckorna…?

    Och då kommer en man och argumenterar EMOT denna statistik med underlag av..ingenting alls..? Han bara ”tror” nåt. Ändå refererar han själv till statistiken?

    Hur fungerar dessa män? Hur tänker dom? Jag fattar verkligen inte!

    De som inte är bra på att köra bil är dom som inte har kontroll över fordonet och omgivningen. Dessa människor orsakar olyckor i trafiken.

    Dessa människor är oftast män = sämre bilförare än kvinnor.

    Var det för svårt för någon att hänga med..?

    • BitterFeminist skriver:

      Ja hans underlag är ingenting, eller ja en smörja av sexistisk trams där han beter sig som att han ”säger som det är” och sprider en ”sanning” baserat på fördomar. Känns det igen? Ja precis det antifeminister gör hela jävla tiden med evolutionspsykologi och annat biologistiskt trams.

      Tänk, protesterar Pär ström och hans anhängare mot en sådan här artikel? Nej såklart inte, det räcker med att läsa på Pär Ströms blogg för att se samma könsnormativa och sexistiska syn om kvinnor där och i hans kommentarsfält. Men skulle en sådan här artikel göras fast handla om män, jävlar vilket liv det skulle bli från Pär Ström och hans anhängare. Jävla hycklande är vad det är.

    • AndreasGe skriver:

      Han har faktiskt underlag för det han säger, regeringens miljövårdsberedning har nämligen siffror på hur stor andel körda kilometer i Sverige som körs av man och kvinnor. Män stod för lika stor del av olyckorna som de stod för körda kilometer, MEN de körde däremot ihjäl många fler. Andra sidan av det myntet är givetvis att kvinnorna stod för lika stor del olyckor som delen de kör kilometer, men de körde ihjäl i närheten av lika många fotgängare.
      I personbilsolyckorna är däremot männen underrepresenterade i alla kategorier av olyckor(körda kilometer per olyckor), med undantaget dödsolyckor där de står för samma procent som procent körda kilometer.
      Ja, han har uppbackning i siffror på sina slutsatser, men är väldigt sexistisk när han försöker hitta ”varför” det ser ut som det gör. Antar att AB vill sälja mer lösnummer med lite kontroverser.

      • AndreasGe skriver:

        Menade såklart ”men de körde INTE hjäl i närheten lika många fotgängare”.

      • BitterFeminist skriver:

        Grejen är att han baserar sitt underlag på en sexistisk soppa av antaganden och föreställningar baserat på könstillhörighet. Det han skriver är ingen skillnad från diverse sexistiska skämt baserat på just den fördomen om kvinnor som artikelns titel har.

        Sedan består större delen av hans artikel av en lång sexistisk och könskonservativ plädering där han försöker att förklara och ursäkta allt med biologi. Istället för att se individen.

  3. Shed Light skriver:

    Håller med, Collin är ett riktigt manssvin.
    Vad menar man med ”kör bra”?
    Trycka på gasen som f-n när ljuset slår om till grönt, bara för att tvingas tvärstanna vid nästa ljus? Jag vet inte hur många ggr jag i min lugna göna-vågen-takt har kört ikapp dessa stress-nissar vid nästa ljussignal.
    Är DET är köra bra enligt Collin?
    Är det att köra bra att tvärstanna vid övergångsställen så att folk blir dödsförskräckta för att blir påkörda?
    Är det att köra bra att skita i att blinka? Vilket jag varit med om mängder av gånger, alltid män bakom ratten.

    Collin bör gå i pension och AB bör fundera över varför de hela tiden uppmuntrar kvinnoföraktet i kommentering.
    Och hur det kommer sig att samma tidning lanserar tre manliga S-kandidater samtidigt som de deltog i Mona-jakten?

    • BitterFeminist skriver:

      Nej jag undrar detsamma, vad menar han med ”kör bra”. Jag inte är det väl att ta många fler risker vilket kan resultera i fler olyckor och dödsfall? Eller så är det kanske det?

      Jag håller med, jag fattar inte ens varför aftonbladet publicerar sådan sexistisk smörja. Men det förvånar mig inte då aftonbladet är kända för sådant här.

  4. susanna55 skriver:

    Han blandade dessutom in en massa trams i sin förklaring om flickor och barnvagnar. Inte en siffra var rätt heller..

  5. AndreasGe skriver:

    Vad rapporten faktiskt sa var att medans män orsakar det förväntade antalet olyckor (taget över antal körda kilometrar) är män klart överrepresenterade vad gäller dödsolyckor. Dvs. kvinnor och män orsakar båda samma antal olyckor per körda kilometer, men män kör ihjäl väldigt många fler (farligare olyckor). Detta gäller dock bara för fotgängolyckorna. Vad gäller personbilsolyckor är ser det bättre ut för männen då de är underrepresenterade (olyckor/km) i mindre olyckor och därmed kvinnorna har fler olyckor än väntat, men desto svårare olyckor desto närmare kommer männen det värde som de ”förväntas” ha för att slutligen vid dödsolyckor få väntat antal olyckor/km. Även om AB’s artikel är väldigt provocerande skriven(sälja lösnummer?) är slutsatserna mestadels rätt. Dock skulle det stått ”Män kör tekniskt bättre”… men tar mer risker vilket fotgängare får sota för (risktagandet raderar här ut alla fördelar med ev. ”kunnande”). Den enda gång detta ”kunnande” är en ”bra” faktor är för mindre personbilsolyckor, men återigen försvinner fördelen när man kollar på dödsolyckorna. Dock har både män och kvinnor samma antal dödsolyckor per körd kilometer (personbilsolyckor). Kvar på vågen för ”bästa förare” blir alltså ”fler döda fotgångare”-män vs.”fler mindre personbilsolyckor”-kvinnor.
    För fotgängare är de klart farligare att möta en man bakom ratten, om du själv också är bakom ratten spelar det ingen roll om du möter en kvinna/man annat än att risken för ”mindre” olyckor blir större.

  6. noboytoy skriver:

    Män kör ”tekniskt” bättre…? Vad betyder det? Att dom hanterar ratten, gasen, bromsen bättre?

    Tydligen inte. Män är inga bra bilförare. De orsakar trafikolyckor som ofta leder till döden.

  7. Shed Light skriver:

    Jag har inte läst mansgrisens uppföljande artikeln med en låtsat tillkämpat förvåning över att ”det blev ett jäva liv” Det är patetiskt.
    AB bygger hela sin affärside på detta könskrig i kommentering, dom vet mycket väl vad de gör ( tex att hela Genusgammalt är med i klubben) att vad det ger för klirr i kassan. Det finns ett uttyck, som i sig är grovt sexistiskt, det är att sådan här artikel och kollit Collin ”klickhoror” dvs ju mer könskrig i kommentering , desto mer klick, desto mer annonser.
    Så AB har som affärside att vara sexistiskt.
    Det är där man ska angripa AB och sexisten till chefredaktör Helin.

  8. noboytoy skriver:

    Och sen påstår mansgrisen att män har bättre koll på omgivningen när dom kör bil…

    Haha, vilken omgivning menar han? Den när H&M satte upp plakat med kvinnor i underkläder och männen körde i diket i ren upphetsning?

    Känner igen samma reflektion över ”omgivningen” från min bror, min far och andra män jag har tvingats åka berg-och dalbana (bil) med.

    Huvudet vrids bak och fram i deras iver att kolla in kvinnor i ”omgivningen”. Sällan är blicken riktad mot trafiken.

    Jag tror därmed inte problemet med mäns usla bilkörning ligger i att de kör fler mil än kvinnor.

    Jag tror att det är många faktorer som ligger bakom att män inte kan köra bil utan att orsaka olyckor. Deras enorma egon som gör att dom inbillar sig att dom är superbra bilförare, tex.

  9. noboytoy skriver:

    Och när man frågar efter Collins underlag /fakta för att män kör bil bättre än kvinnor så svarar han:

    ”det finns undersökningar som visar att många kvinnor helt enkelt släpper ratten, blundar och skriker när de håller på att krocka. Det beror på att de helt enkelt inte har samma körskicklighet och beredskap som män.”

    Och så tillåter man honom att komma undan med påståendet utan att ange VILKA ”undersökningar” han syftar på som säger att kvinnor ”släpper ratten, skriker och blundar” när dom håller på att krocka?

    Jag vill verkligen ta del av dessa ”undersökningar”.

    • AndreasGe skriver:

      De siffror jag ”vet om” kommer från Miljövårdsberedningen (75% av alla kilometer körs av män) samt från SIKA vad gäller personbilsolyckor (män står för ganska mycket mindre än 75% av olyckorna, MEN desto värre olycka desto sämre procent får männen, till att vid dödsolyckor nå upp till drygt 75%). Att män står för ett större ”antal” olyckor än kvinnor är väl knappast förvånande om de gör 75% av allt bilkörande. I den där undersökningen från försäkringsbolaget vad gäller fotgängare är stod männen för nästan 75% av alla olyckor vilket vore ”väntat”, MEN de stod faktiskt för en stor majoritet av dödsolyckorna(värre olyckor). Slutsatsen från den undersökningen är enkel att dra, dvs: Ser du som en fotgängare en kvinna komma körande är det lika stor chans att du blir påkörd som av en man, MEN det är mycket större chans att mannen kör ihjäl dig.

    • AndreasGe skriver:

      Måste dock erkänna att det är ganska så omotiverat av honom att börja kasta in krock-beteenden m.m i diskussionen, det räcker gått och väl att presentera siffror. Men jag antar att torra fakta gör det svårt att sälja lösnummer…

  10. noboytoy skriver:

    Men nu var det alla ”undersökningar” om skrikande kvinnor som släpper ratten och blundar, som jag efterfrågade.

    Och som sagt, om fler kvinnor körde bil än män så tror jag ändå att fler män hade orsakat olyckor. Detta pga att män är mer riskbenägna. Inte bara i trafiken, utan också i livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s