Könsnormativ attityd om kvinnors klädsel

Håhåjaja, så var det dags igen med konservativa attityder gällande hur kvinnor och män klär sig. Nej Alice Teodorescu, det handlar inte om att vi andra har ”missförstått” jämställdhet, däremot ät det tydligt att du har det.

Det må vara likformighet för dig med kvinnor som har kläder som inte passar in i dina konservativa föreställningar om kön, men för dom så handlar det om just valfrihet. Att få vara individer utan att någon som du ska komma och säga hur kvinnor ska och inte ska klä sig.

Vari bottnar den konstanta ängsligheten och rädslan för att vara och uttrycka den man är? Vad är meningen med individualismen när den ändå blir kollektiv, som ett resultat av att alla är individuella på exakt samma vis?

Jadu, någon som säger hur kvinnor ”ska” och inte ”ska” klä sig verkar har problem med att kvinnor klär sig som dom vill. Och individualism handlar om att kunna få vara dom komplexa unika individer vi är vilket inkluderar sådant som hur vi klär oss. Att anse att alla kvinnor ska klä sig efter det kvinnliga, alltså könsnormen, är att reproducera den likformighet som du kritiserar.

Förövrigt ”knivskarpt intellekt, ambition och stolthet” sitter inte i kläderna.

Jämställdhet handlar inte om att sudda ut skillnaderna mellan det traditionellt kvinnliga och det traditionellt manliga. Jämställdhet handlar om dessa världars, och därmed alla individers, rätt till samexistens.

Ja inte handlar jämställdhet om att tvinga in andra i könsfacken inte. Vilket är populärt bland konservativa och antifeminister att propagera för.

Det här inlägget postades i Antifeminism, Feminism, Wut?. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Könsnormativ attityd om kvinnors klädsel

  1. Shed Light skriver:

    Varför är det alltid bara kvinnors klädsel som ska ifrågasättas? Varför inte männens? Klär dom sig tillräckligt manligt enligt skribenten?
    En skribent som för övrigt alltid tar mannens parti i alla frågor.

  2. susanna55 skriver:

    Ställde mig själv samma fråga som Shedlight. Varför diskuteras inte männens klädsel, och varför har så många män kommentarer angående kvinnors klädsel?

  3. BitterFeminist skriver:

    Ja håller med, inte ifrågasätts mäns klädstil fast så många klär sig likformigt. Och ja, jag har läst andra texter av Alice Teodorescu förut. Hon förespråkar mer antifeminism och konservatism än något annat.

  4. noboytoy skriver:

    Håller med i övrigas kommentarer. Väldigt tjafsande överallt om kvinnors utseende överhuvudtaget. Så tröttsamt.

    Varför diskuteras inte mäns kroppsformer, kläder och utseende på samma sätt? Vad är det man vill uppnå med detta enträgna fokus på kvinnokroppar och utseende?

    Bevara kvinnan som mannen vill ha henne? Fan tro´t om jag inte ska börja odla hår under armarna, sluta sminka mig och gå omkring i sköna heltäckande kläder.

    Som en naturlig kvinna. Frihet.

  5. Lotta_S skriver:

    Vad betyder ”könsnormativt”? Är det fel att som kvinna klä sig kvinnligt? Jag klär mig inte kvinnligt för männens skull utan för att jag är glad och stolt över att vara kvinna. Får man vara det för er?

    • BitterFeminist skriver:

      Att klä sig könsnormativt är att klä sig efter normen om hur en kvinna förväntas klä sig, exempelvis smink, kjol, blus, tights, leggings, etc.

      ”Får man vara det för er?”

      Har något här sagt att du inte får klä dig som du vill? Eller är detta bara ytterligare en i raden av kommentarer då du bara är ute efter att försöka provocera?

      Individer ska själva få välja hur dom klär sig, oavsett om dom är kvinnor eller män, vilket betyder att personer som Alice Teodorescu inte ska säga åt kvinnor hur dom ska och inte ska klä sig.

  6. BitterFeminist skriver:

    Lotta_S:

    Det är inte jag eller vi andra som säger att en kvinna ”ska” klä sig på ett visst sätt, det är Alice Teodorescu. Men som vanligt så är du visst mer ute efter att tjafsa med feminister är att bry dig om att det är just Alice Teodorescu som klagar på kvinnor hur dom klär sig.

  7. Lotta_S skriver:

    Blir det bättre om Alice T (ingen aning om vem hon är) säger hur du och jag skall klä oss? Jag kör helst min egen stil. Vissa dagar har jag till och med stringtrosor. Jag kan känna mig sexig då. Vet att killen blir kåt då och då blir det bättre sex.

    Det borde förbjudas, eller hur?

    Det är lite Nordkorea över dina resonemang, jag tror att många känner det. Berätta gärna mer om hur du vill bestämma och styra och ställa över folks liv.

    Jag hatar inte feminism, men denna typ av dumfeminism som du representerat på sistone i din blogg gör en stor otjänst för oss tjejer. Alla som jag pratat med skrattar åt den.

    • BitterFeminist skriver:

      Vad fan pratar du om egentligen? Är du kapabel till att överhuvudtaget läsa det jag skriver?

      Det är Alice Teodorescu, artikeln som jag bemöter om du läser mitt inlägg, som jag kritiserar för att hon säger att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt. Jag säger att kvinnor ska själva få bestämma hur dom vill klä sig. Vad i detta är det du har svårt att fatta?

      ”Det är lite Nordkorea över dina resonemang, jag tror att många känner det. Berätta gärna mer om hur du vill bestämma och styra och ställa över folks liv.”

      Vad fan har jag sagt det? Lägg ner och sluta med ditt jävla trollande för det är jävligt uppenbart att du är någon som skiter i vad en feminist säger, du är bara här för att hata. Och det kan du göra någon annanstans.

  8. noboytoy skriver:

    Nu kan jag inte hålla mig från att gå till personangrepp men LottaS..alltså..hen verkar ju något trög.. ingen läsförståelse där inte..

    Och jag kan garantera att fler skrattar åt hens kommentarer än åt bloggägarens. Otroligt. Missförstår hen med flit..?

    • BitterFeminist skriver:

      Nej ingen läsförståelse, det handlade nog bara om ytterligare ett löjligt antifeminist troll som inte har något annat att göra än att snacka skit.

Kommentera

