Hatet på internet mot kvinnor och feminister

Såg idag på NoBoyToys blogg, om hatet på Internet mot kvinnor och feminister. Jorå, det där är vanligt som bara den. Speciellt när det handlar om mainstreammedias nyhetssidor, eller på många olika bloggar av kvinnor och feminister, eller andra stora nätverk på nätet. Skulle säga att det är vardag, jag stöter på det ungefär varje dag då jag läser på olika nätsidor. Inte bara att jag själv utsätts för det utan jag ser dessa hat-attacker mot kvinnor och feminister över allt på internet som sagt, och från mest män, sällan det kommer från en kvinna.

Jag tycker också förslaget om att blogga om trollen som sprider hatet är rätt så bra. Jag vet att Hanna Fridén brukar göra det och jag tycker det är att bra sätt att uppmärksamma på.

Är det något som är jävligt tröttsamt också så är det förnekande som brukar uppstå kring sådant här. Jag har själv varit involverat i debatter med antifeminister som totalt nekar att det skulle vara såsom artiklen visar på. istället så ser dom det snarare som något neutralt och att kvinnor gör det lika mycket som män, sen är dom ensamma om att ha den åsikten också så det är inte förvånande att dom tycker så. Jag menar, det mesta vi feminister säger tolkas som ”manshat” av antifeminister, och det skulle inte förvåna mig om artikeln också tolkas så av dom.

Den som vill ha mer exempel på det artikeln tar upp, läs kommentarerna till artikeln…

Här är en tidigare artikel om hatet mot kvinnor och feminism på nätet.

Det här inlägget postades i Feminism, Kvinnohat. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Hatet på internet mot kvinnor och feminister

  1. Shed Light skriver:

    Det är just det som är så ”lustigt”. Om AB skriver om hat mot kvinnor, fylls kommentarsfältet av ännu mera hat mot kvinnor. Och inget begriper dessa hatare, dom är offer för ALLT och ALLA kvinnors gärningar…Samtidigt som de beskyller kvinnor för att alltid vara sådana offer….Suck.

  2. BitterFeminist skriver:

    Shed Light:

    Ja dom är så motsägelsefulla så det är sorgligt och löjligt på samma gång. Jag förstår inte ens hur dom kan skriva det dom gör och aldrig reflektera över det, inte ens märka hur dom gör precis det som artikeln tar upp. Inte klokt.

  3. noboytoy skriver:

    Shedlight har också skrivit ett inlägg om näthatet. Mer utförligt än mitt. Rekommenderas!

    Tror det var Birro och nån till som undersökte ab.s kommentarsfält. De kom fram till att 30% män gapade om feminister, oavsett vad artikeln handlade om.

    Jag undrade; räcker det verkligen;)

    BF: har du länkat ditt inlägg till AB?

  4. BitterFeminist skriver:

    noboytoy:

    Jo såg det på Shed Lights blogg 🙂

    Ja det märks också att det spelar ingen roll vad artikeln innehåller, det bryr dom sig inte om, deras poäng handlar enbart om att snacka skit, hata feminister och kvinnor och anklaga feminister för ”manshat”. Till och med artikeln blir anklagad för att innehålla ”manshat”, jag undrar då, vilket ”manshat”? Snacka om icke-existerande läsförmåga.

    Red: Och jo jag såg till att min blogg kom upp både på bloggportalen och knuff, men nu när jag kollar finns den inte där :/

  5. Anders B Westin skriver:

    Hat föder hat! Så enkelt är det.
    Det är nog därför människan uppfann begreppet fred.

  6. Shed Light skriver:

    Nej, så enkelt är det inte Anders B Westin.
    Du glömmer maktanalysen. Du glömmer historien. Du glömmer juridiken i historien.
    Du glömmer globala strukturer. Bland annat.
    Det finns alltid ett skäl till att man vill förenkla; man tjänar på det.

    • Anders B Westin skriver:

      I vad har jag fel.
      Det finns alltid ett val mellan onda eller goda spiraler.

      Skall man bruka reptilhjärnan eller neocortex.

      • Shed Light skriver:

        Världen är inte svart-vit utan fylld av gråzoner. Det är fullständigt meningslöst att tolka och förstå om man väljer bort strukter och mönster som följer av kön och makt, och istället ser världen som ett schackspel.
        Vill du diskutera semantisk teoretisk filosofi och hålla dig på den nivån, får du göra det.
        För mig är det inte intressant.

        • Anders B Westin skriver:

          Vår värld är inget annat än en gigantisk partnervalsarena.

          De själviska generna styr vårt beteende.

          Strukturer är inget annat än en efterhandskonstruktion när man söker rita upp de mönster som partnervalet i dåtid skapat.

  7. Siri skriver:

    Det är ett under om man undgått att se vilka som är hatarna i kommentarsfälten, och vilka som hatas. För mig är det fullständigt uppenbart. Som tur är så tar man inte hatare på allvar, då det är synligt att de saknar argument. Dock inte sagt att dessa män inte kan få någon att må dåligt och fara illa genom att trakassera på detta vis. Och jag vågar inte ens tänka på vad de är i stånd att göra mot kvinnor i deras närhet. Någonstans måste det där hatet ta vägen. Obehagligt.

  8. BitterFeminist skriver:

    Siri:

    Håller med, det är uppenbart vilka det är som är hatarna och vilka dom sprider det mot. Deras argument är också icke-existerande ja, det handlar bara om att få snacka skit och sprida dynga mot feminister och kvinnor.

  9. BitterFeminist skriver:

    Anders B Westin:

    Så originellt, biologism för att visa hur det ser ut…

    Jag vet att det är svårt för vissa att förstå men könsnormer är kulturellt och socialt, inte biologiskt. Det är därför vi talar om just könsnormer. Vore det gener och biologi som styrde allt så skulle till exempel saker å ting inte förändras som det kan göra ganska fort i historien, inte heller skulle det skilja sig nämnvärt mellan olika kulturer och inte heller skulle så många ha problem med könsnormer och dess förväntningar som dom faktiskt har idag.

    Men den som har på förhand bestämt sig för att allt är ”naturligt” ser inte heller något av det här, dom vill bara ha snabba svar och skiter i det sociala och kulturella.

  10. Shed Light skriver:

    Det spelar ingen roll om det så generna -arvet som styrde våra beteende. Vi kan ändå välja att inte mörda, våldta , och ägna oss åt infanticid, tex. För att fungera i grupp.

    Men vi är en produkt av arv OCH miljö.

    Där kommer kulturen in. Felaktigt tror en del att det bara Homo Sapiens som har en kultur. Men det gäller även andra sociala arter.
    Det gäller tex bonobon, chimpans, makaker, varg, surikater, lejonhonor (eftersom de utgör den social strukturen hos lejon), hyenhundar, fläckig hyena, doler m fl sociala arter.
    Chimpansers agerande i olika situationer kan tex skilja sig ganska rejält mellan olika kulturer. De iaktar och tar efter andra individer.
    Detta skrivet för att visa att kulturella skillnader och mönster ingalunda är något unikt för vår art.

  11. Lotta skriver:

    Kommentarer på gott och ont. det är ofta jag måste ta ett djupt andetag och tänka:
    ”Alla tycker inte sådär. Det är bara de som skriker högst som hörs och syns, normala människor går bara förbi och skakar på huvudet. Alla tycker inte sådär”

    • BitterFeminist skriver:

      Ja, jag brukar svänga mellan att tänka som du beskrev och tänka att dessa näthatare är vanliga. Det sista gör mig mer deprimerad så jag brukar försöka tänka på det andra sättet istället.

Kommentera

