Gudrun Schyman avgår som ledare för Fi

Sett på Hanna Fridéns blogg: Gudrun Schyman avgår som partiledare för feministiskt initiativ. Min första känsla var nog förvirring blandat med chock, jag trodde också för en sekund att nej, det måste vara ett skämt. Men nähä, det är visst sant. Okej, jag förstår precis om Schyman säger att arbetet i Simrishamns kommun i och med att Schyman sitter i kommunfullmäktige så blir det mycket att göra. Och det är knappast så att det inte finns starka personer inom Fi som kan ta över ansvaret, för det finns det verkligen.

Däremot så finns det ingen som var så känd som Schyman var i media, många kände till Schyman. Och det hjälpte till. Nu känns det mer osäkert faktiskt, i alla fall tycker jag det. Men vi får väl se.

Det här inlägget postades i Feministiskt initiativ, Politik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gudrun Schyman avgår som ledare för Fi

  1. NoBoyToy skriver:

    Ja…det är synd. Vem ska kunna axla den manteln?

    Schyman är rapp, smart, orädd och väldigt kunnig. En helt suverän retoriker.

    Hoppas att du har rätt i att det finns bra ersättare! Det här får inte innebära slutet för Fi!

  2. BitterFeminist skriver:

    Ja jag hoppas det går bra ändå, men jag har förtroende på att Fi hittar någon som kan ersätta Schyman. Sen har dom redan en till talesperson, bara det att Schyman är den enda som syns.

  3. Jeppe skriver:

    men grejen är ju att FI har ett alldeles för lite röster…att vara ett 1% parti visar att gudrun(som även jag gillar) misslyckats

    • BitterFeminist skriver:

      Ett av problemen var att många som annars röstade på Fi, som i EU-valet, valde att lägga sin röst på andra partiter istället. Min uppfattning var att dom flesta valde att rösta på dom rödgröna för att försöka förhindra att alliansen vann en gång till. Och vi ser vad det ledde till…

      Det var efteråt som jag hörde från vänner och bekanta hur dom ångrade sig och bla bla. Jaja, det är lätt att vara efterklok…

      Sen skulle dom flesta feminister ja röstat på Fi så skulle dom fått flera procent utan problem tror jag. Men igen, dom flesta feminister röstade på rödgröna eller alliansen istället.

Kommentera

