Mer om analsex-debatten

Oh, hai!

Såg nu att Tanja Suhinina har kommenterat det NoBoyToy och jag skrivit om. Och ja det handlar om analsex-debatten. Och det börjar bli lite smått knas att det vi säger inte når fram.

Ett citat:

”Ett paradexempel är standardrådet till tjejer vars killar tjatar om att de vill prova – att säga att man först vill köra upp en gurka/dildo i honom. Det funkar säkert, men rimmar illa med att rådgivaren samtidigt säger att givetvis ska alla få ha analsex om de vill och rådgivaren inte lägger in nån värdering i det.”

Men plox, det har nog nog rätt mycket med  – kvinnor och män har ett analhål, att göra. Samt att mannen har en prostata som jämförs med kvinnors G-Punkt. När det då anses vara likvärdiga så är det väl inte så konstigt att en hel del då använder sig av detta råd? Lägger en värdering i det? Ja men det gör dom flesta, på olika sätt. Även dom som kritiserar detta råd.

Samt att jag stör mig personligen på när vi är flera som har en diskussion om könsnormer och den ojämställdhet som finns gällande orgasm och budskapet – där kvinnor oftare får rådet att det inte är så viktigt att få orgasm när dom är med en man medan för männen är det centralt att få orgasm  – och detta för mig är att gå tillbaka till en patriarkal syn där kvinnan förväntas ställa upp och sätta sin egen njutning sist. Att då andra använder sig att individperspektivet när det handlar om strukturer och könsnormer.

Att då börja ta upp att orgasm, lustcentra, det går att få orgasm på alla möjliga sätt och alla ska inte fixera sig vid orgasm. Seriously, jag har själv tagit upp att det inte är allt i sex, men för dom flesta är det viktig, och läs det jag faktisk tar upp och skriver. Alright? Svar sådär hjälper föga för dom kvinnor som vill mer orgasm när dom har sex med en man, som anser att deras njutning åsidosätts. Dessa råd blir mer ett förminskade av problemen.

Det här inlägget postades i Sexnormer. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Mer om analsex-debatten

  1. NoBoyToy skriver:

    Herregud!

    Jag förstår inte vad Tanja menar att skillnaden skulle vara mellan en mans anal och en kvinnas? Vi VET att män har prostatan i analen, vilket kan ge män utlösning och/eller åtminstone sexuell njutning.

    Frågan blir ju då varför det är kvinnans anal som ska penetreras? Jag förstår inte detta? Det är väl självklart att mannen som vill prova analsex borde prova på sig själv först? Han uttrycker att han vill experimentera och prova analsex men varför förutsätter han att detta ska göras med någon annans kropp?

    Det troligaste är ju ändå att han själv är den som njuter mest av anal penetration.

  2. NoBoyToy skriver:

    Håller med om orgasmen. Hade man resonerat likadant om det var män som hade svårighet att få orgasm under samlag?

    Exempel:
    Forskning påstår att en majoritet av män har orgasmproblem när dom ligger med en kvinna. Jag menar att fler män borde föra sin förhud fram och tillbaka för att få orgasm. Det är så män lättast får orgasm.

    Då påstår Tanja och kompani att män faktiskt kan ha det skönt ändå, deras orgasm är inte så viktig.

    Sen påstår Tanja att män faktiskt kan få orgasm genom att bara ”tänka sig till den”.

    Hon menar att män inte alls behöver föra förhuden fram och tillbaka för att få orgasm. De KAN nämligen få orgasm bara av att låta sig penetreras i örat.

    Det är så lätt att åtgärda kvinnors orgasmproblem vid samlag med en man. Sätt fokus på klitoris! Majoriteten av kvinnor kan få orgasm på detta sätt.

    • BitterFeminist skriver:

      Det har också varit rätt mycket skrivande om det där under flera år: att kvinnor ska ta för sig mer och dom har handlat mycket om just mer klitoris stimulans. Kommer ihåg: Orgasmera mera, och det var flera år sedan.

  3. Shed Light skriver:

    Det finns en annan men betydelsefull skillnad på män och kvinnor som aldrig tas upp.
    Analöppningens storlek sammanhänger generellt med kroppsstorleken vilket alltså, generellt igen, betyder att män har större analöppning än kvinnor. Skadorna på en kvinna vid anal penetrering är alltså större än på en man vid anal penetrering.
    En kuk i analöppningen skadar alltså en kvinna mer än motsvarande på en män.
    Allt detta är enligt en normalfördelningskurva. Det finns alltid de som avviker som hör av sig om sin personliga situation och upplevelser.
    Men det är inte det, det handlar om utan om de genomsnittliga förhållandena.
    Kvinnor bör vet detta anser jag.

  4. Tanja skriver:

    ”Att då börja ta upp att orgasm, lustcentra, det går att få orgasm på alla möjliga sätt och alla ska inte fixera sig vid orgasm.”

    Det var NBT som började ta upp lustcentra, inte jag. Att diskutera strukturer tycker jag är viktigt och gör det ofta och gärna. Dock är jag intresserad av sexologi och tycker därför illa om felaktigheter i påståenden som ska föreställa vetenskapliga.

    Det jag tycker är problematiskt med det rådet är att det inte angriper problemet med att killen är dumihuve och tjatar utan att kunna ta ett nej. Det är ju det som är problemet, inte sexformen. Och svaret bygger verkligen på att killen inte vill, för om han ställer upp och provar är tjejen i samma sits som förr fast ännu djupare. Jag tycker helt enkelt rådet är oansvarigt och missar problemet. Att det dessutom illustrerar inställningen att ingen egentligen vill bli påsatt, det är bara ytterligare ett problem, ovanpå de andra.

    Jag tycker absolut det är supervettigt att den som penetrerar själv har provat på. Är tjejen intresserad av analsex men vill känna sig tryggare och veta att killen vet vad han pysslar med – då är det ett utmärkt råd att ge. Är tjejen ointresserad – varför ska killen göra nåt annat än sluta tjata?

    • BitterFeminist skriver:

      Jag tror vi talade förbi varandra, men jag förklarade mer på din blogg förut, som jag såg att du nu har svarat på.

      Och nej det kanske inte angriper problemet, men jag tänker att det är inte riktigt det som är poängen med det rådet heller, utan att ett sätt att säga: ”STFU and GFTO om att knulla mig i röven!”. Så konstruktivt är det inte tänkt att vara, samt att det handlar om att vända på det, eftersom det (enligt min erfarenhet) är många killar och män som har en negativ syn om analsex på så sätt att dom ser det som ”bögigt” och förnedrande.
      Det används förövrigt ofta som ett skällsord kopplat till hämnd. Att då det rådet vänder på det och ja, det utgår ifrån att killen inte vill. Vill han däremot också bli knullad i röven så visst, then we have a problem..

  5. Tanja skriver:

    NBT:
    Bara för att göra det riktigt riktigt tydligt. Jag menar inte det där du säger att jag menar det minsta. Det hade du vetat om du hade läst det jag skrivit till dig istället för att ägna dig åt fria fantasier.

  6. NoBoyToy skriver:

    Tanja:
    Det var du som gick in på min blogg? Nu skyller du ifrån dig på mig? Att det var jag som startade diskussionen med dig?

    Du säger som argument mot att kvinnor inte anser att deras orgasm är viktig, att du själv har haft män som inte fått orgasm och inte tyckt att orgasmen är viktig. Du försöker därmed normalisera orgasmens oviktighet.

    Vidare har du velat göra gällande att det finns folk som får orgasm utan någon som helst fysiskt stimulans. Du försöker därmed normalisera något mycket extremt och näst intill omöjligt för de flesta människor. Män som kvinnor. Samtidigt som du försöker negligera klitoris som den ultimata vägen till kvinnlig orgasm med samma påstående.

    Nu säger du att du inte menar det? Och säger att jag ägnar mig åt fria fantasier? Tja, bevisen för vad du har påstått går att läsa i min blogg.

    Det finns en mycket enkel lösning på kvinnors ovilja till sex. Kvinnor behöver orgasmer vid samlag med en man. Dessa orgasmer är lätta att framkalla genom att klitoris stimuleras vid samlag. Det hjälper inte många kvinnor att bli nöjdare med sitt sexliv genom att ”ställa upp” på att låta sig penetreras i ytterligare ett hål.

    Dessutom är analsex mycket riskfyllt. Det kan ge bestående skador och dessa hittar vi främst hos gay-män som låtit sig penetreras i analen på regelbunden basis. Fortsätter analtrenden så kommer kvinnor att uppvisa samma skador i framtiden.

    Det talas också om att hiv nu har fått en ”bro” över till kvinnor, genom ökat analsex i heterorelationer. Hiv som historiskt sett främst har drabbat män.

  7. Tanja skriver:

    ”Du säger som argument mot att kvinnor inte anser att deras orgasm är viktig, att du själv har haft män som inte fått orgasm och inte tyckt att orgasmen är viktig. Du försöker därmed normalisera orgasmens oviktighet.”

    Nej, jag sa det då du hävdade att du aldrig mött män som kan ha skönt sex utan att komma. Jag bidrog med egna erfarenheter som inte ser ut som dina.

    ”Vidare har du velat göra gällande att det finns folk som får orgasm utan någon som helst fysiskt stimulans. Du försöker därmed normalisera något mycket extremt och näst intill omöjligt för de flesta människor.”

    Nej, jag försöker exemplifiera att det inte stämmer att orgasm är fysiologiskt knuten till en särskild kroppsdel. Som du kanske minns har jag från början endast fokuserat på uttalandet om att det inte finns nåt i kvinnans anatomi som skulle förklara orgasm av analsex. Jag hävdar inte att alla sätt att få orgasm är lika enkla för alla, jag hävdar att det finns många vägar till orgasm och att de fysiologiska och psykologiska processerna bakom orgasm är så pass komplicerade att man bör avhålla sig från att uttala sig från att det finns anatomiska anledningar att inte få orgasm av stimulering av just analen.

    ”Samtidigt som du försöker negligera klitoris som den ultimata vägen till kvinnlig orgasm med samma påstående.”

    Nej, det gör jag inte. Jag har över huvud taget aldrig ifrågasatt att direkt klitorisstimulans är det vanligaste sättet att få orgasm på. Jag har inte ifrågasatt det då det skulle vara dumt och dessutom frånta mig all värdighet som debattör i sexuella frågor.

  8. NoBoyToy skriver:

    Tanja: suck…
    ”Nej, jag försöker exemplifiera att det inte stämmer att orgasm är fysiologiskt knuten till en särskild kroppsdel.”

    För majoriteten av både kvinnor och män ÄR orgasmen knuten till en enda kroppsdel. För män gäller att dom drar förhuden fram och tillbaka, med handen eller genom att penetrera. FÅ män får utlösning på annat sätt, möjligen genom att dom penetreras analt.

    För kvinnor gäller att dom stimulerar klitoris för att få orgasm. FÅ kvinnor får orgasm på annat sätt, möjligen kan kvinnor få vaginala orgasmer.

  9. Tanja skriver:

    Att majoriteten finner en typ av stimulans mest effektivt är sant, men säger inte att det är anatomiskt inkorrekt att få orgasm på andra sätt.

    För övrigt är det missvisande att säga att de flesta män kommer av att dra förhuden fram och tillbaka. Förhuden är enbart ett medel för att stimulera ollonet, det är ollonstimulans som är det centrala. Många män har ingen förhud, och klarar utmärkt att reta ollonet så de kommer.

  10. NoBoyToy skriver:

    Tanja:
    Märk ord. Jag tror att du mycket väl förstod vad jag menade med hur män får orgasm?

    Exakt. Majoriteten kräver en viss typ av stimulans för att få orgasm. Övriga är undantag och mycket sällsynta.

    Då verkar vi ha kommit till slut?

  11. Tanja skriver:

    Ja, du konstaterar en massa saker som jag aldrig har sagt emot och som går helt förbi det som min första kommentar till dig handlade om.

  12. NoBoyToy skriver:

    Tanja: du börjar balla ur..lägg ner nu.

  13. Hej,

    Jag har en del problem med din helt ofantliga generalisering här:
    ”Det finns en mycket enkel lösning på kvinnors ovilja till sex. Kvinnor behöver orgasmer vid samlag med en man. Dessa orgasmer är lätta att framkalla genom att klitoris stimuleras vid samlag. Det hjälper inte många kvinnor att bli nöjdare med sitt sexliv genom att ”ställa upp” på att låta sig penetreras i ytterligare ett hål. ”

    Jag förstår perspektivet att den manliga orgasmen oftast står i centrum som absolut nödvändig under en sexakt medan den kvinnliga orgasmen ofta mer har betraktats som en bonus. Men jag vänder mig helt emot att orgasm för någon av parterna nödvändigtvis skulle vara det ENDA målet och den ENDA poängen med att ha sex.
    Det känns som om du ogiltigförklarar allt sex som inte leder till orgasm och det känns inte speciellt respektfullt.
    Du vet de facto inte vad t ex jag ”behöver” under sex och jag betackar mig för att du ska tala om för mig att mina samlag utan klitorisstimulans gör mig ovillig till sex. Det vet du faktiskt inget om.

    Och S. Jag känner inte att en debattör som börjar sina svar i kommentarerna med ”suck…” har någon trovärdighet. Det är så vansinnigt respektlöst.

  14. Och PS. ovanstående är då riktat till NoBoyToy.

  15. NoBoyToy skriver:

    LABGS: ja, det är mycket vanligt att kvinnor och män hävdar att orgasm ”inte är så viktig”. Bloggägaren skriver just om det fenomenet. Jag instämmer i vad hon säger.

    Orgasmen hos kvinnor påverkar både psykisk och fysisk hälsa i positiv bemärkelse. Kvinnor som får orgasm med sin partner är mer nöjda med sina sexliv, har sex oftare och är mer tillfreds med sina liv i största allmänhet.

    Så nog borde kvinnors orgasm vara viktig, tycker du inte?

    Klitorisstimulans behöver majoriteten av kvinnor för att få orgasm. Jag pratar inte på individnivå, dvs vad DU behöver vid samlag för att få orgasm. Jag pratar om vad den stora massan av kvinnor behöver. Ok?

  16. Jag hatar Analsex skriver:

    Hej och tack för att du informerar om en sådan viktig sak. Hade önskat den infon kom tidigare. Jag blev penetrerad hårt i analen två gånger, en gång som ung tjej (15 år) och en gång som vuxen. Det gjorde fruktansvärt ont, och killen slank in ”av misstag” båda gångerna. dvs tryckte in den stenhårt, precis som vid vanligt vaginalsamlag. Är orolig för att min anal för alltid är skadat, och hatar efter detta analsex. Jag har äntligen lyckats bryta mig ur detta av-och på förhållande med killen, så det är slut. Men gjorde misstaget efter en blöt kväll på krogen då jag längtade efter kärlek och närhet, att följa med honom hem och då hände samma som det gjorde då jag var femton. Jag har inte svårt att hålla tätt vad gäller avföring, men ibland då jag har gaser märker jag att jag inte riktigt klarar att hålla tätt alltid, och jag antar att det beror på att jag blev skadad vid tillfället? Vety ej hur jag ska lösa detta, lyckligtvis är jag inte gasig så ofta. Men ändå, tänk om det blir värre? Vem vill ha en kvinna som har sådana problem? Ingen kanske, men då får jag lära mig att leva med mig själv ändå.

    Tycker det är viktigt att ta en diskussion om detta, för unga killar tror att det bara är att köra på, och just detta att ingen diskuterar riskerna gör att de bara kör på utan betänkligheterJag kanske kan tjäna som varnande exempel. Att folk, kvinnor, skadas i onödan, för att vi till varje pris skall hålla den sexuella frigörelsen så högt.

    • BitterFeminist skriver:

      Dina hemska erfarenheter gör mig ont 😦 Jag förstår då hur du känner och varför du känner som du gör. Ja det är viktigt att ta diskussionen om detta, att informera och förstå. Som för mig handlar det om i denna debatt att kunna motverka könsnormer och penetreringsnormen, alla dom förväntningar som finns på individen. Som finns på kvinnor att ställa upp på det ena och det andra. För det är många tjejer och kvinnor som har erfarenheter av att känna sig pressade och tvingade till saker dom inte vill, men ställer upp ändå.

  17. Thomas skriver:

    bara för att en kille vill trycka sin tjej i röven (för att han tänder på det) betyder det inte att han blir upphetsad av att få något i sin röv först.
    så jävla uttjatat att man ska ge på killen först, alla tänder väl på olika saker?

    • BitterFeminist skriver:

      Vad skulle det spela för roll för han egentligen i så fall? Är det något fel på vaginan? Och varför just analen? är det något särskilt med just analen som gör att en kille tänder på det? Om han enbart tänker på sig själv och vill ha stimlans av sin penis så ska det väl för fan inte spela någon roll. Så något måste det vara…

      Förövrigt så varför vill han inte få något i röven? Det är sedan inte framförallt killar som får höra det, det är tjejer som förväntas testa för att det är skönt säger alla.

Kommentera

