Ja jag anser att orgasmbalansen är fel i dagens samhälle

Såg ett inlägg på Sex och Blandat, då pillow talk, som pingades i min blogg och som kritiserade mitt tidigare inlägg om olika attityder till kvinnors och mäns orgasm. Poängen här är att kritisera just dom olika attityderna till orgasm beroende på om det handlar om kvinnor eller män. Så ur ett köns- och strukturellt perspektiv. Där det för kvinnor ofta handlar om budskap som säger att det ”inte är så viktigt” med orgasm då du har sex med en man, medan det omvända är för män, där är orgasm snarare det centrala.

Så ja jag ”hänger upp mig på ojämställd orgasmbalans” för att det visar på problem, det visar på hur könsnormativt det hela är och det visar på en patriarkal syn där kvinnans egna njutning kommer efter mannens. Ska vi sen tala om sånt som onani så för dom flesta handlar det om att få orgasm, oavsett kön. Men då en kvinna har sex med en man så reduceras orgasmens betydelse helt plötsligt, och att problematisera det skulle alltså vara fel. Det håller jag inte med om. Och ja jag kopplar orgasm till njutning, definitivt, och jag är medveten om att det går att ha skönt sex utan. Men det förändrar inte dom problem som finns.

Det här inlägget postades i Feminism, Sexnormer. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Ja jag anser att orgasmbalansen är fel i dagens samhälle

  1. NoBoyToy skriver:

    Om män och kvinnor har inställningen att kvinnors orgasm inte är ”så viktig” så borde inte heller mannens utlösning vara det?

    Det skulle innebära att män skulle kunna lägga sin penetrerings-iver åt sidan? Ta fokus från sig själv, tillfredsställa kvinnan genom att stimulera klitoris och gå därifrån? Som kvinnor gör för män, många gånger? Ömsesidighet?

    Pillow Talk skriver:
    ”Här fakta: Man kan få orgasm av vafan som helst. Anatomi är viktigt men inte allt. Det beror på vem du är, vad du tänder på, vad man gör samtidigt etc etc. Och naturligtvis: Allt som inte ger orgasm direkt behöver inte vara oskönt heller.”

    Det här är dessvärre inte ”fakta” i betydelsen att studier/forskning om sex ser ut så och vad människor själva berättar i studierna. FÅ, mycket FÅ människor kan få orgasm utan att ens beröra könsorganen. Dessa människor är mycket sällsynta, om dom nu finns, och ska betraktas som dom extrema undantagsfall dom är.

    En klar övervägande majoritet av både män och kvinnor kan inte få orgasm på detta sätt. Det är fakta! Som vanligt så visar människor som Pillow, som skriker att andra har fel, inte heller upp några källor för sitt påstående.

    Pillow skriver att hon kan tänka sig att upplåta sin kropp för någon annan att tillfredsställa sig i/på/över, utan att själv få orgasm. Hon ser inget fel i det. Jag finner det märkligt. Den typen att ha sex är ju däremot mycket vanligt. För kvinnor. Många kvinnor, som Pillow, har inga krav på att sexet ska vara ömsesidigt, utan är glada över att kunna ”ställa upp” för mannen. Göra honom glad och tillfredsställd.

    Tja, det är ju deras val men jag tror faktiskt att detta är ett ganska tydligt exempel på behags-sjukan. Kvinno-farsoten.

    Kvinnor som får orgasm tillsammans med sin partner är mer nöjda med sitt sexliv och sina liv i allmänhet. Orgasmen är ju också väldigt viktig eftersom den påverkar vår hälsa och vårt välbefinnande i positiv bemärkelse. Det händer mycket positiva saker i en kvinnas kropp när hon får orgasm.

    • BitterFeminist skriver:

      NoBoyToy :

      ”Det skulle innebära att män skulle kunna lägga sin penetrerings-iver åt sidan? Ta fokus från sig själv, tillfredsställa kvinnan genom att stimulera klitoris och gå därifrån? Som kvinnor gör för män, många gånger? Ömsesidighet?”

      Tänk om vi börja säga det, lite överallt, och skulle sedan alla dom som säger till kvinnor att deras orgasm ”inte är så viktigt” och som sedan talar om hur vi ”kan” få orgasm, istället för att diskutera om vad som faktiskt sker. Ja jag gissar på att det skulle bli ett jävla liv där ute. Från män då framför allt.

      Sen förstår jag inte detta med att hela tiden ta fram undantag för att försöka bevisa det dom påstår, som flera nu har gjort. Undantag går bra att diskutera ja visst, men inte när poängen är att diskutera ur ett strukturellt- och könsperspektiv. Det är som att börja diskutera undantag inom porren när poängen är att diskutera mainstream porren och strukturer och normer. Visst det går men det riskerar hela tiden att debatten spårar ur.

  2. NoBoyToy skriver:

    Jag minns inte vilken sexforskare det var som sa:

    ”Vi skiter i om kvinnor kan få orgasm i stortån! Majoriteten av kvinnorna får orgasm genom att klitoris stimuleras!”

    Jepp!

  3. Shed Light skriver:

    Lite historisk bakgrund på de rader du referar till från Pillow..apropå könsmönster och inställning till kvinnlig njutning/orgasm…
    Jag kommer och tänka på detta att om man inte förstår historiens betydelse för samtiden kan man inte tolka nutidsskeenden och därmed finns heller har inget hopp om en förändring i framtiden:
    Kvinnor har lagts under operationskniven för att de var ”nymfomaner” dvs dristade sig att uttrycka sin sexualitet.
    Likadant trodde man, för inte så länge sedan, att alla sjukdomar hos kvinnan, som tex ”hysteri” (som kunde vara vanlig ilska över orättvisor) gick att bota genom att ta bort livmoder och äggstockar.
    Det är bara några exempel på att kvinnans beteende och sexualitet undertryckts och problematiserats.
    Och själva ordet ”nymfoman”, inget motsvarande ord fanns för män.
    Detta är bara en liten, liten skärva utav könsmönster kopplade till sexualitet och kvinnlig orgasm och behovet av den för kvinnan – och för mannen.
    Jämställdhet och sexualitet är inget som är fixt och färdigt idag, bara för att vi knäpper med fingrarna och säger att det är det, så jag blir lite beklämd utav att se Pillowbloggarens rader.

  4. Elin J skriver:

    ”Och själva ordet ”nymfoman”, inget motsvarande ord fanns för män.”
    Jo, det fanns. Satyriasis kallades det. (http://en.wiktionary.org/wiki/satyriasis)

    (Och Pillow är en man, btw. So much för kvinno-farsot.)

    • BitterFeminist skriver:

      Ja det fanns, men är inget ord som är känt idag bland folk. Ordet nymfoman däremot känner dom flesta till.

      • Tanja skriver:

        Kåtbock?

      • Elin J skriver:

        Men det var inte det Shed Light påstod, utan att det inte fanns något. Det är stor skillnad på icke-existens och icke-kännedom.
        Bara för att jag inte känner till hur mullvadar parar sig innebär det ju inte att de de facto inte gör det.

    • Shed Light skriver:

      Elin J, jag vet inte om du vände mig till med ang. Pillowbloggaren könstillhörighet: jag vet vem det är bakom bloggen.
      Kåtbock är ett begrepp, har inte historiskt varit ett sjukdomstillstånd, utan har använts (historiskt: alltså själva ordet Satyriais) på ett helt annnat positivt sätt.
      Du känner säkert till hur man såg på den guden.
      Det skiljer sig monumentalt från ordet nymfomans sociala belastning.

  5. BitterFeminist skriver:

    Tanja:

    ”Kåtbock?”

    Används det på samma sätt som nymfoman?

  6. Gustav Almestad skriver:

    Ja det är alltså jag som skriver Pillow Talk. Några klargöranden bara:

    Det handlar inte om att orgasmbalansen inte faktiskt är ojämställd, det är den absolut, men bara för att man endast säger till kvinnor att orgasm inte är allt betyder inte att det är fel i sig. Man kan inte koppla allt värde i sexet till orgasm och det är vad som görs om man avfärdar en praktik pga att den inte skulle ge orgasm.

    Jag tror alltså att man tjänar mer på att inte heller män är orgasmfixerade. Och tro mig, det händer ofta att män inte kommer men inte ogillar sexet för det.

    NoBoyToy: Jag menar alltså att orgasm av alla möjliga grejer är möjliga, beroende på person och alltså inte nåt som gäller alla. Och då menar jag inte ”utan nån beröring alls”-extremerna. Men det är alltså mest skit samma då viktigast är att man kan tycka det är asskönt även utan orgasmmöjlighet.

    Och att jag misstas för tjej (asså… min byline med eget namn och bild?) är ju lite symptomatiskt förresten, vi är bevisligen alla så låsta i det patriarkala tänkandet – feminister som övriga – så att när jag pratar om att villigt ge min kropp så tolkas jag automatiskt som tjej pga ingen tänker på det ihop med mansroll..

    Så… Ja, Shed Light: jämställdhet är inte fixat och färdigt och det är jag väl medveten om. Fortsätt gärna läsa Pillow Talk för mer bevis på detta, det är typ halva bloggens tema..

    • BitterFeminist skriver:

      Att säga till dom att orgasm inte är allt är inte må inte vara fel i sig, men det är ett fel pga den värld vi lever i, just för ojämställdheten, för dom olika budskap som ges till tjejer respektive killar. Det hjälper föga dom kvinnor som vill ha mer orgasmer när dom har sex med sin pojkvän att säga det då. Det förminskar deras problem. Sen har jag själv skrivit om att jag är medveten om att inte allt värde i sex är enbart orgasm, men det betyder väldigt mycket och är skönt för dom flesta, varför det är så viktigt vid onani för dom flesta. Sen är det killar som borde ges budskapet att det inte är hela världen att dom inte får orgasm, det skulle motverka.

  7. BitterFeminist skriver:

    Elin J:

    Okej, men nu tog Tanja upp ordet ”kåtbock”, även om jag inte tycker ordet är helt jämförbart med ”nymfoman”.

  8. NoBoyToy skriver:

    Gustav: misstog dig för kvinna. Vilket jag anser gör saken än värre. För hur vet du, som man, hur kvinnor får orgasm och vad kvinnor njuter av? Väldigt många män blandar sig i debatten och påstår sig veta saker om kvinnors sexualitet. Dessutom så undrar jag om du menar, när du säger att du gärna skulle ställa upp för din partner, att du skulle låta dig penetreras i analen på regelbunden basis utan att själv få penetrera din kvinnas anal? Jag tror att en minoritet av män i så fall håller med dig.

    ”Jag menar alltså att orgasm av alla möjliga grejer är möjliga, beroende på person och alltså inte nåt som gäller alla. Och då menar jag inte ”utan nån beröring alls”-extremerna. Men det är alltså mest skit samma då viktigast är att man kan tycka det är asskönt även utan orgasmmöjlighet.”

    Du har rätt i att det verkligen inte gäller alla. Tvärtom! Folk som inte får orgasm av att stimulera könsorganen, är mycket ovanliga och extrema undantagsfall, om dom finns. Det finns säkert en och annan kvinna som får orgasm i stortån. Men det är inte det vi talar om. Vi talar om att majoriteten av kvinnor behöver klitorisstimulans för att få orgasm vid samlag.

    Jag anser att ditt påstående att orgasmen inte är viktig främst syftar till att kvinnors orgasm inte är viktig, då det är mycket vanligt att kvinnor inte får orgasm vid penetrationssex och att det är mycket vanligt att män får det. Det är, som du vet, kvinnor som har svårast att få orgasm vid samlag med en man. Sannolikt är att det beror på att klitoris glöms bort, till förmån för penisens penetration.

    Att säga till kvinnor att orgasmen inte är viktig är som att föda den fete (mannen) och att svälta anorektikern (kvinnan).

    Med det vill jag ha sagt att det som borde fokuseras på, är att se till att kvinnor först och främst lyckas få orgasm vid samlag med en man. De flesta män lyckas få orgasm vid samlag med en kvinna. Det är då viktigare att män helt enkelt taggar ner på sin iver att penetrera och börjar fokusera på det sex som en kvinna vill ha.

    Annars når vi inte jämställdhet i sängen heller. Mycket vill ha mer och det är mannen. Inte kvinnan som ofta ”nöjer sig” med att bara mannen blir tillfredsställd.

  9. NoBoyToy skriver:

    Måste sedan inflika att vissa här försöker fokusera på detaljer i shedlights inlägg istället för att förstå vad det är hon skriver.

    Det jag antar att hon försöker säga är att det historiskt sett alltid har varit mannen som har tyckt och tänkt och forskat om kvinnlig sexualitet. Och inte minst bestämt hur den ”ska vara”.

    Som Freud. som var mycket väl medveten om att kvinnor når orgasm genom klitoris men då hävdade att den vaginala orgasmen var ”den mogna kvinnans orgasm”. Underförstått, om du inte kunde få orgasm av penis juckande i vagina så var du ingen riktig kvinna. Det finns hur många fler exempel som helst på dessa lögner om kvinnors sexualitet att finna i historien.

    Vissa radikalfeminister hävdar tvärtom att den vaginala orgasmen är en myt, skapad av patriarkatet för att undvika upplösning av äktenskapen under seklets början.

    Och fortfarande år 2011 sitter många män och påstår att kvinnor njuter av ditt och datt. Som om dom hade en blekaste aning.

  10. Gustav Almestad skriver:

    ….eh?

    NoBoyToy, för det första är det arrogant att ”anse” saker om vad jag egentligen vill säga med nånting. Jag har inga hemliga agendor. För det andra är det tyvärr du som jobbar med helt galna utsagor om vad andra tycker är skönt och inte utan att veta något om det. Precis som du kan jag bara utgå från vad jag själv känner och andra vittnar om vilket för mig är med enda rimliga slutsatsen att alla är olika.

    Vill du verkligen påstå att sexpreferenser är gemensamma för alla kvinnor? Ser du inte likheten med detta och sånt som The Game-fjantar håller på med, universaltricks som alla kvinnor vill ha etc etc. Sexismer much? Genom att prata på det sättet kommer man bara cementera ojämställdheter, aldrig hjälpa oss ur dem.

    Ang. vad jag skrev till Shedlight ifrågasatte jag bara den meningen och inte hela kommentaren via den saken. Aldrig påstått annat.

  11. Johanna Sjödin skriver:

    En del av oss kan stimulera klitoris samtidigt som vi ha penetrerande sex.

  12. NoBoyToy skriver:

    Gustav: du har fel. Jag har inga egna ”utsagor”, mina uttalanden kommer från de studier som finns i ämnet kvinnors orgasm.

    Du svarar inte på min fråga om ditt eget påstående att du gärna upplåter din kropp åt din partner? Vad menade du med det? Att du gärna låter din kropp penetreras för att ställa upp för din partner?

    En majoritet är en majoritet. Kvinnor får orgasm av att klitoris stimuleras. Det är så för majoriteten av kvinnor. De studier som finns går tillbaka till Freuds tid och är alla samstämmiga i att vägen till en kvinnas orgasm går genom klitoris.

    Vill du hävda någonting annat så bör du uppge vilka studier som säger emot denna fakta.

  13. Gustav Almestad skriver:

    Noboytoy: Men jag pratar om mer än orgasm………… Du gör den egna utsagan att orgasm är det enda intressanta för att avgöra om viss sorts sex ska has eller inte. Det är vad jag kritiserar, eftersom en sån sexsyn innebär i praktiken att alla bara kan runka på kammaren istället för att vara med nån annan. Hur studier visar att kvinnor uppger att de fått orgasm är en irrelevant bisak i det fallet. Fakta är inte värt något om man inte kan använda det rätt.

    Dock att jag aldrig hävdat att det är fel att majoriteten får orgasm via klitorisstimulans, det är väl självklart att det stämmer, så försök inte låtsas som att det är min kritik.

    Och, för att svara på den återkommande frågan som inte heller är särskilt relevant men jag bjuder på den ändå: Javisst, penetera på. Förutsatt att jag känner för det, personen är rätt och – kan ni tänka er! – även fast denna person inte får någon orgasm eller fysisk stimulans ALLS av att göra detta på mig.

  14. NoBoyToy skriver:

    Gustav: vi verkar prata förbi varandra.

    Om orgasmen inte styr vilken sorts sex man vill ha, varför vill då män ha analsex med hänvisning till att det är ”tajtare” och skönare för honom? Det borde då inte vara några som helst problem för män att lägga penetrationssexet på hyllan och enbart ägna sig åt oralsex, som kvinnor ofta föredrar?

    Det jag vill klargöra är att kvinnor som bara ”ställer upp” på att låta sig penetreras analt och inte själva finner njutning i det, inte ska inte göra det för mannens skull.

    Analsex är det mest riskfyllda sex man kan ha, i synnerhet för den som penetreras och det känns ju extremt absurt att låta någon göra något med ens kropp som man inte gillar, som gör ont, inte framkallar orgasm och dessutom kan förstöra ens kropp för resten av livet? Majoriteten av kvinnor ogillar att bli analt penetrerade och ändå låter dom sig bli det? Vad beror det på annat än att dom gör det för mannens skull?

    Dessa kvinnor borde ställa sig frågan om det är värt att riskera sin hälsa för att göra mannen glad. Det finns ingen nödvändighet för en man att penetrera en kvinna i analen.

    Istället för att kvinnor tillfredsställer sig själva och männen sitter och runkar på kammaren, som du uttrycker det, är det inte bättre att båda parter försöker enas om att deras resp sexualitet är olika varandras? Att båda två ser till att försöka anpassa sig efter den andres?

    En man har ofta lätt att få orgasm genom att penetrera en kvinna. En kvinna får i regel inte lika lätt orgasm av att penetreras av en man. Därför borde mannen lägga sin egen sexualitet åt sidan och ägna sig åt att försöka få sin kvinna att njuta.

    Kvinnan låter ofta mannen penetrera vagina för att han ska få orgasm. Få kvinnor får orgasm av bara penis rörelse i slidan. Vad säger att mannen då inte kan ställa upp och anstränga sig för att ge kvinnan orgasm på annat sätt? Lägga penetrationssexet åt sidan, ägna sig åt smeksex, oralsex, stimulera klitoris under samlag.

    Det underlättar inte det gemensamma sexlivet att mannen börjar tjata om att penetrera ytterligare ett hål. Som dessutom är förenat med stora risker för kvinnan.

    Jag tror faktiskt att du är ganska ensam om att, som man, tacka ja på frågan om att bli penetrerad med dildo i analen på regelbunden basis. Men jag kan ha fel.

    Det var du som sa att folk kan få orgasm av alla möjliga grejer. Ändå förutsätter du att en kvinna inte kan få orgasm av att penetrera din anal?

    Självklart kan inte majoriteten av kvinnorna det. Men det finns säkert någon enstaka och dessa ska ses på som den minoritet dom är. Precis som kvinnor som får orgasm av enbart anal penetration.

  15. Gustav Almestad skriver:

    Jo visst pratar vi förbi varandra en del. Vanligt i såna här diskussioner tyvärr.

    Att jag skrev så om obefintliga orgasmmöjligheten var något sarkastiskt menat, men i alla avseenden vet jag att man kan få ut ngt av det utan orgasm, att orgasmen inte är poängen. Jag går tex inte ned på någon för att få orgasm heller, jag gör det inte som en tjänst för att den ska få orgasm, utan för att det är fett och jag gillar det. Jag fattar att du inte menar att det är oviktigt med allt annat än orgasm – men du använder en retorik som helt avfärdar allt som inte är orgasmskapande, oavsett vilka fakta du kan skaka fram för att orgasm kommer av det ena eller andra/inte andra. Bara i detta senaste svar låter det som om kvinnor inte ens kan tycka att det är skönt med vaginal penetration. Och 4 teh record låter det också som att den som penetrerar i analsex bara är ute efter nån skönare/snabbare orgasm vilket knappast är sant.

    Jag kritiserar detta för att jag tror det skapar dålig sexsyn, och dessutom en traditionellt ”manlig” patriarkal syn som är utlösningsfokuserad. Den kommer bara fortsätta stärka myter som mäns utlösningstvång vid varje stånd. Runka använder jag btw könsneutralt, och menar alltså att även kvinnor kunde hålla sig till ensamsex lika gärna.

    Det är en självklarhet att man inte ska ”ställa upp” bara för någon annan, det är en självklarhet att heteromän har haft vinstlotten i det trista systemet, och ja – det är fortfarande inte självklarhet nog likförbannat att vi inte behöver påpeka att strukturerna finns och inte bara att mannen i frågespaltexemplet har privata problem att ta ett nej. Men detta går att påpeka utan att göra universell sanning av ens egna preferenser.

    Nu kommer jag för övrigt ge upp för stunden men sista ordet är aldrig sagt.

  16. Gustav Almestad skriver:

    Åh bara en sak till förresten, ingen debatt utan ett tips. Stora sexboken för tjejer som har sex med tjejer, utgiven på Charlie By Kabusa – fantastiskt bra och informativ bok som är minst lika bra för heteros: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197911046

  17. NoBoyToy skriver:

    Gustav: du går ner på någon för att du själv gillar det. Ja, det kan vara en känsla i sig att se sin partner njuta. Dock har jag svårt att tro att många män tillfredsställer sin kvinna och går därifrån? Dvs de flesta män får själva utlösning under samlaget.

    Skillnaden mellan kvinnor och män är då att fler kvinnor njuter men sällan själva får orgasm. Till skillnad från män som sällan lämnar det gemensamma sexet utan att ha fått utlösning.

    Det här menar jag, inte är jämställt. Vad är det som säger att kvinnor skulle vara nöjda med utebliven orgasm och tycka att ”det var bra ändå” men att män inte skulle klara av något liknande under en längre period?

    Det är att undervärdera kvinnors orgasm, anser jag. Det finns många kvinnor som alltför ofta lämnar det gemensamma sexet utan att ha fått orgasm. Det blir frustrerande i längden och jag tror inte att många män hade accepterat detsamma.

    Du säger att du inte tror att män vill ha analsex för att dom anser att det är skönare, tajtare? Vad tror du då är anledningen till att fler och fler män vill penetrera sina kvinnors analer?

    Penetration i vagina är nog skönt för många kvinnor, även om det för majoriteten inte ger orgasm i sig.

    Du kritiserar för att du tycker att detta skapar utlösningsfokus för män? Jag tycker att du gör precis tvärtom.

    Med dina kommentarer tycker jag att det låter som att du tycker att kvinnor kan ”njuta ändå” utan orgasm?

    Det jag och BF sätter oss emot är just negligerandet av kvinnors orgasm. Att den inte skulle vara viktig. Det är nämligen det som är en patriarkal syn.

Kommentera

